Ако администрацията на американския президент наложи мита върху нов пакет от вносни китайски стоки, редица компании от САЩ заплашиха, че ще започнат открита борба срещу Доналд Тръмп.
След месеци на задкулисна война срещу митническите налози на Тръмп, заради които международното търговско напрежение рязко ескалира, повече от 60 американски индустриални групи създават коалиция, с която ще водят открита битка срещу политиката на Белия дом, съобщава Ройтерс.
Създаването на групата „Американци за свободна търговия“ се случва, след като Доналд Тръмп реши да заложи на митата, използвайки ги като заплаха, за да спечели отстъпки от международните партньори или заради убеждението, че по този начин ще създаде нови работни места в САЩ.
„Много други компании смятаха, че използването на митата няма да продължи още дълго, но ефектът от натрупването им най-сетне накара всички да кажат: „Стига толкова“, смята Никол Василарос от Националната асоциация на морските производители, чиито членове вече обмислят сериозно съкращение на персонала, след като разходите им са се увеличили с 35%.
Доналд Тръмп наложи 25-процентни мита върху внос на китайски стоки на стойност 50 млрд. долара, засягайки най-вече промишлените машини и междинните електронни части като полупроводниците.
Нов пакет от китайски стоки за 200 млрд. долара, върху които се предвижда да бъдат наложени мита, ще засегне най-вече потребителските стоки, а новата заплаха за допълнителни митнически налози върху импортни стоки от Китай за 267 млрд. долара ще покрие целия внос от азиатската страна. В същото време Китай заплаши да отвърне на удара, което може да засегне американските компании, които развиват своя бизнес там.
Вашингтон поиска от Пекин да защити по по-ефективен начин американската интелектуална собственост, да намали своя търговски излишък към САЩ, да позволи на американските компании по-широк достъп до своите пазари и да спре програмите си за високотехнологични промишлени субсидии.
Коалицията „Американци за свободна търговия“ включва групи, представляващи някои от най-големите компании в САЩ. Сред тях са Американският петролен институт (American Petroleum Institute), които представлява най-големите енергийни компании като Exxon Mobil Corp и Chevron Corp, и Асоциацията на лидерите при продажбите на дребно (Retail Industry Leaders Association).
“През последните осем месеца положихме много усилия, за да убедим президента и администрацията му, че митата няма да имат положителен ефект. Според нас все още не е късно тази политика да бъде прекратена“, заяви Дийн Гарфилд, главен изпълнителен директор на Information Technology Industry Council, чиито представители са Microsoft Corp, Alphabet Inc и Apple Inc.
Въпреки че Тръмп продължава да използва митата като заплаха за другите страни и прекрати участието на САЩ в Транстихоокеанското партньорство, малцина наблюдатели виждат сериозна заплаха в това.
Американският президент продължава да налага мита, засилвайки атаките срещу Китай, заплашвайки с такси вносните автомобили и настоявайки за „по-проамериканско“ Северноамериканско споразумение за свободна търговия (NAFTA), дори с риск да разруши тристранния пакт.
Коалицията се създава в резултат на седмичните срещи с участието на представителите на различни индустрии, организирани от Националната федерация за търговия на дребно (NRF), чиито членове са Amazon.com, Macy’s Inc и Walmart Inc.
“Тя обхваща почти всеки сектор на американската икономика“, споделя Дейвид Френч, лобист от NRF.
Групата ще се насочи към републиканските членове на Конгреса в пет щата – Охайо, Пенсилвания, Илинойс, Индиана и Тенеси, като се планира да достигне до още десетки щати до края на годината.