fallback

Споразумението между САЩ и Мексико може да облекчи автомобилните производители

Според Доналд Тръмп NAFTA е коствала хиляди работни места на автомобилната индустрия и именно това е една от причините той да поиска споразумението да се отмени

20:50 | 31.08.18 г.

Предварителното търговско споразумение между САЩ и Мексико ще пренапише части от NAFTA и ще установи стриктни правила за освобождаването от мита за автомобилите, продавани в Северна Америка, пише CNN.

Според президента на САЩ Доналд Тръмп NAFTA е коствала хиляди работни места на автомобилната индустрия и именно това е една от причините той да поиска споразумението да се отмени.

Президентът обеща да върне тези работни места в САЩ, но засега експертите обаче остават скептични относно броя на местата, които ще бъдат възстановени.

„Веригата на доставките не беше засегната“, казва Миро Копик, бизнес професор в щата Сан Диего. „Това даде на производителите гъвкавостта, която искат“.

Новите правила маркират няколко основни промени, които могат да засегнат автомобилните компании.

Според споразумението най-малко 40% до 45% от автомобилите трябва да бъдат произведени от служители, получаващи по 16 долара на час, за да се избегнат тарифите на границата между САЩ и Мексико.

Също така, има изискване над 75% от автомобилните части да идват от Северна Америка. Това е увеличение с около 12% на настоящия праг.

Експерти смятат, че осигуряването на заплати може да надделее при балансирано решение на автопроизводителите къде да ситуират бъдещите си заводи – в САЩ или в Мексико, но ефективността им също ще зависи от това доколко се прилага споразумението.

Матю Руни, директор Икономически растеж в George W. Bush Institute, определя споразумението като потенциален „сбъднат кошмар“.

"Това оставя много свобода на действие на митническите служители и следенето ще бъде трудно", добави Руни.

Други експерти посочват, че новите промени няма да се отразят значително, тъй като произвежданите в Мексико автомобили вече се сблъскват с тези правила. Може би това е и една от причините администрацията на Тръмп да успее да постигне това споразумение според тях.

„Не очаквам големи промени в мексиканската икономика в резултат на споразумението“, казва Крис Гарсия, главен изпълнителен директор в Vicar Financial и бивш високопоставен служител в администрацията на Тръмп.

Според Гастон Перейра, главен изпълнителен директор на Qpagos, нуждата от повече регионално производство в Мексико дори е вероятно да привлече инвеститорски интерес към страната.

Губещи от сделката всъщност могат да се окажат някои производители от Европа и Азия, тъй като е вероятно потребителите в САЩ да избират все повече автомобили от Северна Америка, за да избегнат митата.

САЩ определиха петък като краен срок за постигане на споразумение с Канада относно търговските въпроси и NAFTA. Въпреки прогреса в отношенията  с Мексико, много ключови проблеми остават неразрешени пред Отава.

Според Вашингтон поставянето на краен срок за преговорите единствено има за цел да доведе до една бърза и ефективна сделка, която да е изгодна, както за САЩ, така и за Канада.

В понеделник САЩ и Мексико обявиха новото споразумение след няколко седмици на продължителни разговори, което изключва Канада. 

Тръмп заплаши, че ако не бъде постигната сделка между Отава и Вашингтон, ще наложи мита върху вноса на автомобили, произведени в Канада.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:04 | 09.09.22 г.
fallback