Издигайки отново заплахата да наложи нови мита за вноса на автомобили в името на националната сигурност, президентът на САЩ Доналд Тръмп рискува да отслаби най-големите местни производители и да закрие работни места. В същото време обаче това може да ускори буксуващите в момента преговори по Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА) , посочва БТА.
В края на срещата на върха на Г-7, която се превърна във фиаско, американският президент отново заяви, че възнамерява да наложи мита от 25% за чуждестранните автомобили, внасяни в САЩ, с цел да възпрат германските и японските автомобилостроители. Според него те нанасят щети на американски марки като Cadillac на General Motors и Lincoln на Ford.
Такова решение, вписващо се в политиката „Америка на първо място“, може да се окаже контрапродуктивно. Това е така, тъй като не само повечето от автомобилостроителите, които ще бъдат засегнати, имат заводи в САЩ, но и американските автомобилни групи са сред големите вносители на коли от Канада и Мексико.
Още повече, това става в момент, когато Китай - най-големият автомобилен пазар в света - прави крачка в обратна посока с намаляването на митата за чуждестранни автомобили от 25 на 15 на сто.
Консултанската компания Trade Partnership Worldwidе, очаква допълнителните мита от 25 на сто да създадат най-вероятно 92 000 промишлени работни места, но да унищожат 250 000 в останалите сфери на икономиката. Около 1 милион работни места в САЩ са пряко свързани с автомобилната промишленост (производство и оборудване) спрямо 660 000 през 2010 година, по данни на статистиката.
Установеният от Тръмп дисбаланс между внесените и изнесените от САЩ автомобили е факт. През 2017 година са внесени 8,27 милиона коли на обща стойност 192 милиарда долара, а са изнесени 1,98 милиона на стойност 57 милиарда долара, според министерството на търговията. Но като цяло Вашингтон внася евтини автомобили, а изнася висок клас коли. Над 70 на сто от общо 371 316 автомобила, произведени през 2017 година от BMW в завода в Южна Каролина са високопроходими Х5, предназначени за износ.
„Европейските автомобилостроители не само внасят коли в САЩ, повечето от тях имат свои заводи там, и то големи, и създават хиляди преки и непреки работни места. Голяма част от местното им производство се изнася, включително за ЕС“, отбелязва Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
В САЩ Toyota има 10 завода, дава работа на 136 000 души и разполага с мрежа от 1500 автокъщи, допринасящи за местната икономика. Японската група предупреди, че евентуалните мита може да унищожи работни места в САЩ и да увеличи цените за потребителите. Според Кристин Джишек от Центъра за проучвания в автомобилостроенето в Мичиган, не бива да се забравя, че „голямата тройка“ от Детройт – General Motors, Ford и Crysler – могат да пострадат от митата, тъй като те представляват една трета (14,5 процента) от 44 процента продадени миналата година в САЩ вносни коли. Това са автомобили, произведени предимно в Канада и Мексико – партньори на САЩ от НАФТА – имащи достъп до американския пазар. Те осигуряват над половината внос (4,27 милиона) и износ (1,07 милиона), изпреварвайки Япония (21% от вноса), Германия (11%) и Южна Корея (8%), посочва още БТА.
Вторият по големина американски автомобилостроител Ford, който искаше да върне производството на модела Focus от Мексико в САЩ, накрая реши да произвежда в Китай заради галопиращите цени на суровини като стоманата и алуминия, засегнати от новите мита на Белия дом.
Заплахата от мита за вноса на коли от Канада също може да се окаже средство за натиск над Отава в преговорите за НАФТА, смятат някои експерти.