Търговците на дребно в САЩ би трябвало да са още по-щастливи oт обикновено тази Коледа.
В резултат на високото потребителско доверие и стабилния пазар на труда продажбите на дребно в САЩ по време на празничния сезон са нараснали с най-бързия си темп от 2011 г., посочва Wall Street Journal, позовавайки се на данни на Mastercard SpendingPulse.
Продажбите, без автомобилите, са се увеличили с 4,9% от 1 ноември до 24 декември спрямо ръст от 3,7% за същия период на миналата година, сочи подразделението на Mastercard, което следи всички форми на плащания. Електронната търговия продължава да е основна причина за ръста, увеличавайки се с 18,1%.
Възходът носи облекчение за търговците на дребно – от гиганти като Macy’s до по-малки вериги като Gap – които се бореха с трудна година, изпълнена със затваряния на магазини, по-малко посетители и фалити на вериги, сред които Sports Authority, Toys 'R' Us и Payless Shoes.
Инвеститорите, които се отказваха от акциите на множество търговци на дребно на фона на възхода на фондовия пазар като цяло, си възвръщат интереса. Акциите на Macy's и Gap например са скочили съответно с 24% и 18% през последния месец спрямо ръст от 3% на S&P 500. Цената на книжата на Wal-Mart Stores се е вдигнала с 40% от началото на годината, а онлайн гигантът Amazon.com се търгува близо до рекордни нива.
За разлика от предишните години, когато двигател на разходите бяха основно потребители с високи доходи, този празничен сезон по-голяма част от населението е отворило портфейлите си, насърчено от повишаващите се заплати и ниската безработица, казват анализатори и икономисти.
Потребителското доверие се повиши до 17-годишен връх през ноември, а безработицата спадна до 17-годишно дъно през октомври. Разходите за лично потребление – показател за разходите на домакинствата за всичко от самолетни билети до перални машини, са се увеличили с 4,5% през ноември на годишна база.
Продажбите на електроника и домашни уреди през сезона са нараснали с 7,5%, което е най-силното повишение през последното десетилетие, посочва Mastercard. Продажбите при обзавеждането за дома бележат ръст от 5,1%, а при бижутата – 5,9% в резултат на покупки в последната минута.
Все пак обаче има и слабости, които напомнят за предизвикателствата пред традиционните търговци на дребно, борещи се с пренасочването на потребителите към онлайн търговията. Онлайн пазаруването обикновено формира около 10% от разходите в САЩ, но според IHS Markit през празничния сезон тази година този дял ще достигне почти една пета – а по-голямата част от него ще се дължи на Amazon.
Магазините за облекла са най-силно ударени от промените в навиците за пазаруване на потребителите. Като цяло продажбите на дрехи са нараснали с 2,7%, но дамският сектор не е допринесъл за повишението, посочва Mastercard.
През седмицата от Коледа до Нова година се очаква потребителите в САЩ да похарчат 69 млрд. долара, или около 11% от общата сума за сезона, посочва консултантската компания Customer Growth Partners, тъй като потребителите ще връщат нежелани подаръци и ще се възползват от подаръчните си ваучери.