Американският металургичен концерн Alcoa закрива своя най-голям алуминиев комбинат в Съединените щати заради спада на цените. Ходът ще доведе до спад на производството на алуминий в страната до най-ниското си ниво от малко след Втората световна война. Управляваният от бившия изпълнителен директор на Siemens Клаус Клайнфелд концерн заяви в четвъртък, че заводът Warrick в Индиана с капацитет от 269 000 тона алуминий годишно ще бъде закрит през текущото тримесечие.
Така Alcoa ще запази само една своя фабрика на територията на страната – заводът Massena West с капацитет от 130 000 тона годишно, който бе защитен от закриване чрез помощ в размер на цели 70 млн. долара от щата Ню Йорк.
В бъдеще в САЩ ще се произвеждат вече само по 720 000 тона алуминий годишно, което е най-ниското ниво от 1950 г. В Америка вече има само пет такива завода, докато през 2015 г. са били осем, а през 2000 г. - цели 23.
От години браншът се бори със спада на цените. Така например на London Metal Exchange, най-голямото в света място за търговия с метали, през миналата година металът се обезцени с почти една пета. Това се дължи и на по-слабото търсене от страна на Китай. Освен това американски фирми обвиняват властите в Пекин, че неправомерно насърчават алуминиевото производство на местни фирми.
При този силно волатилен пазар на алуминий Alcoa е напът да напусне ролята си на чист производител на метала, като инвестира в производството на компоненти за автомобилните концерни и на високотехнологични компоненти за производителите на самолети.
„Стратегията ни ще е да се съсредоточим над онова, което е под нашия контрол“, обясни наскоро Клайнфелд пред CNBC.
Потенциална голяма възможност е опитът на автомобилната промишленост да премине към производството на по-леки енергийно ефективни коли. Alcoa инвестира сериозни суми в увеличаване на капацитета за такова производство в заводите си в Айова и Тенеси.
Наскоро компанията придоби доставчика на титаний RTI International Metals, 80% от бизнеса на който е съсредоточен върху авиационния сектор и сектора на отбраната. Сделката трябва да приключи до края на юли.
През втората половина на годината Alcoa възнамерява да се раздели. При това бизнесът с леки метали за въздухоплавателната и автомобилната индустрии ще бъде отделен от традиционното алуминиево производство.