Марката “Made in U.S.A.” отново е на мода, след като броят на работните места в промишлеността, които се връщат от чужбина или се създават за първи път от чужди фирми удари рекордно ниво, пише MarketWatch, цитирайки изследване на Reshoring Initiative.
60 хил. позиции в промишлеността са били създаддени през 2014 г. в САЩ по този начин срещу само 13 хил. през 2003 г.
Това става чрез връщане на работни места у дома от американски компании или чрез преки чужди инвестиции, при които чужди компании местят производството си в САЩ.
За сравнение, през миналата година 50 хил. работни места са били изнесени от САЩ – спад от 150 хил. през 2003 г.
Така през миналата година имаме нетно върнати 10 хил. работни места, което е първото нетно увеличение от над 20 години насам.
Голям катализатор за тренда са растящите заплати в страни с традиционно ниски възнаграждения, като Китай например.
Също така, за да посрещнат търсенето компаниите все повече желаят да произвеждат продуктите по-близо до техните потребители. Така могат да реагират по-бързо с доставките, а и спестяват транспортни разходи и мита.
Проблемите с екологичните норми, качеството на продуктите и различни инциденти в чужбина също са сред факторите, както и относително квалифицираната работна сила в САЩ.
Всъщност сред десетте топ експортни икономики САЩ отстъпват единствено на Китай по конкурентност на разходите според BCG, като недвижимите имоти и цената на енергията намаляват производствените разходи в страната.
Патриотизмът на потребителите и преследването на положителен корпоративен имидж чрез подкрепа на американската икономика са друг фактор за компаниите да връщат работни места от чужбина.