Някои от големите американски авиопревозвачи, като Delta и Southwest, бързат да финансират своите загуби от цените на петрола и да реконструират начините си за хеджиране на разходите за гориво. Причината за това са резките промени в цената на петрола, които докараха компаниите до загуби за милиарди долари, твърдят хора, запознати със схемите за хеджиране на дружествата, предаде Ройтерс.
На теория авиокомпаниите са сред най-облагодетелстваните от понижението на цените на "черното злато" в последните шест месеца. Именно петролът е най-голямата променлива в разходите на превозвачите, като много често на тази компонента се пада една трета от общите разходи, или дори повече.
В момента превозвачите, като Delta Air Lines и дори Southwest Airlines, които успяха да задържат ниски цените на горивата още преди да започнат да поскъпват преди десет години, вече виждат как част от ползите им от евтиното гориво изчезват именно заради тази политика на хеджиране на разходите.
Това се дължи основно на факта, че компаниите са използвали сходни, но и рискови стратегии за хеджиране, като сред тях е и принципа costless collar, предназначен да осигури допълнителни възможности за печалба, като същевременно ограничи риска от загуба.
В случая авиокомпаниите са продавали финансови инструменти, които са се изплащали, когато цените на петрола се понижат. Компаниите са използвали постъпленията, за да си осигурят защита срещу покачващите се разходи при поскъпване на петрола, твърдят хора, запознати с програмите.
Така в момента авиопревозвачите бързат да намерят стратегия как да посрещнат търсенето от страна на брокерите на допълнителни обезпечения, за да се покрият възможните загуби от досегашните стратегии за хеджиране, които бяха ефективни допреди шест месеца. Компаниите са провели и серия от срещи, на които са присъствали директорите на дружествата, брокери и консултанти.
С бързото понижаващите се цени на петрола с темпове, които никой не е очаквал, този вид хеджиране е дало на компаниите застраховка срещу високите цени, от която те вече нямат нужда.
Говорителят на Southwest Крис Майнц обяснява, че срещите са били рутинни, но резките промени в пазара също така налагат той да се наблюдава по-отблизо. Компаниите продължават да имат ползи от понижаващите се цени на горивата, добавя говорителят.
"Очевидно е, че компанията ще трябва да действа по-бързо. Нашият отдел за анализи на горивата е зает в момента да управлява портфолиото в отговор на промените, които се виждат на пазарите", каза още говорителят.
Говорителят на Delta Требър Банстетър заяви, че компанията му не е била изненадата от спада в цените и се е подготвила да изпълнява финансовите си задължения в случай, че това стане нужно.
Southwest, Delta и други компании ще имат ползи от спада в цените, тъй като те хеджират само част от горивото, което купуват. Southwest очаква да покрива с хеджиране само 20% от потреблението си на гориво през това тримесечие. От Delta пък прогнозират 1,7 млрд. долара печалба от ниските цени на горивата през 2015 г., независимо от загубите на приблизително 1,2 млрд. долара вследствие на хеджирането.
Авиокомпаниите, които хеджират този си разход, в момента имат само няколко начина, за да се справят с понижението на цените, смятат консултанти от сектора. Вариант е да се продават форуърдни позиции върху суровия петрол или самолетното гориво, което ще промени цените, на които те хеджират. Другата опция е продажбата на активи, каквито са самолетите.
Подобни стратегии за хеджиране без допълнителна премия обаче действат добре на пазара, когато цените са около 100 долара за барел, което позволява на авиокомпаниите да регулират тези свои разходи.
От Southwest обясниха, че при 25% намаление на цените на суровия петрол от 30 септември ще принуди компанията да плати 615 млн. долара под формата на парично обезпечение и други видове акредитиви. От Delta заявиха, че ще платят 800 млн. долара на своите контрагенти, ако петролът се понижи с повече от 20% между 1 октомври тази година и края на 2015 г. Сортът Брент вече се понижи на пазарите с над 36 на сто, припомня агенцията.
От Delta обясняват, че промяна с един цент в цената на барел петрол струва 40 млн. долара на превозвача.