Има дни, в които на човек би му се искало да си остане в леглото. Или дори цели седмици. Тази седмица със сигурност е такава за инвеститора Уорън Бъфет.
Бизнес развитието на IBM унищожи в понеделник сутрин около 1 млрд. долара от инвестиционния портфейл на Бъфет, който включва 70 млн. акции на компанията. Още 450 млн. долара изчезнаха във вторник. Към това обаче се добавиха и тримесечните резултати на Coca-Cola – абсолютните любими акции на Бъфет. А компанията обяви планове за преструктуриране, разочароващи резултати и програми за намаляване на разходите.
Бъфет притежава 400 млн. акции на Coca-Cola, което я прави втората най-широко застъпена компания в портфейла му. След обявяването на тримесечните резултати акциите загубиха 6% от стойността си, като се свлякоха до около 40 долара за брой – най-големият спад на курса в рамките на последните три години. И така Бъфет загуби за часове още 1 млрд. долара, пише германският Handelsblatt.
Само по отношение на една от големите губещи през последните дни компании Бъфет показа усета си - McDonald’s. С тези акции „Оракълът от Омаха“ вече се раздели. "Резултатите ни са под очакванията по всички показатели", заяви главният изпълнителен директор на концерна Дон Томпсън. Компанията, която има над 35 хил. заведения в света, посочи, че очаква предизвикателствата да продължат и през текущото тримесечие и глобалните продажби да отчетат спад и през октомври.
Това обаче е слаба утеха предвид новините от централата на Coca-Cola. Компанията няма да успее да постигне целите си за ръста за 2014 г. и не предвижда подобрение и за 2015 г. Същевременно най-големият в света производител на подсладени освежаващи напитки стартира програма за намаляване на разходите в размер на 3 млрд. долара до 2019 г. През февруари заложената за спестяване цел бе от „само“ 1 млрд. долара. Но в изтеклото трето тримесечие печалбата се срива изненадващо силно с 14%. Концернът се отказа от целта, определена за размера на печалбата й през текущата година, посочвайки, че вече не очаква силен растеж, а колебанията на валутните курсове вероятно ще имат отрицателно въздействие върху резултатите й през 2015 г.
Главният изпълнителен директор Мухтар Кент обаче не се самокритикува особено. „Много сериозно прегледахме прогреса си и установихме, че макар и на прав път, се движим твърде бавно и в тесни граници“.
За сметка на това други не пестят критиката си: за редица анализатори не е сигурно, че намаляването на разходите може да върне компанията на прав път. Наистина при всичките си публични изяви Бъфет почти никога не може да се види без бутилка Cola в ръката, но други видни привърженици от финансовия свят на практика липсват.
Coca-Cola е пропуснала тенденцията за отдалечаване от подсладените напитки, гласи критиката. Опасенията от затлъстяване и диабет ангажират все по-силно общественото внимание в индустриалните страни и развиващите се държави. Независимо от това класическите напитки Coca-Cola са все още моторът на групата. Но и насрещният вятър е все по-силен.
Mc Donald’s, най-големият клиент на Coca-Cola, също е в беда. Неговите предложения за менюта с големи чаши от напитката на ниска цена са под кръстосания огън от критики. В Ню Йорк дори може да бъдат забранени с местна разпоредба.
McDonald's губи клиенти за сметка на конкуренти като Chipotle, амбициозна мексиканска верига за биохрана. Освен това компанията повишава цените, за да се справи с поскъпването на суровини като свинско и говеждо месо. Печалбата на най-голямата верига за бързо хранене в света се срина с 30 на сто в изминалото тримесечие.
При Coca-Cola няма толкова голям срив на печалбата. Но данните за продажбите са тревожни. Приходите в глобален мащаб спадат леко от 12 до 11,98 млрд. щатски долара.
По отношение на газираните напитки – например класическата Cola - през предходния месец има спиране на растежа, но в сравнение с предходната година е отчетен малък ръст от един процент. Безалкохолните негазирани напитки увеличават продажбите с пет процента в сравнение с предходната година. Чайовете, водата и енергийните напитки също имат сериозен растеж, но плодовите напитки и фитнес напитките натежават върху резултата.
Кент възнамерява да концентира компанията над развитието на марките и да я изкара от капиталоемката дистрибуция, която при това е с ниски маржове. Основен елемент в неговата стратегия е разпродажба на северноамериканския бизнес с бутилиране на франчайз партньори. Планът трябва да бъде осъществен до 2020 г.
С това обаче Кент няма да си спечели спокойствие. В понеделник акционерът активист Дейвид Уинтърс от Wintergreen Advisors изрази острата си критика: „Coca-Cola полага твърде малко усилия, за да пести разходи. Време е да съживи бизнеса си".
Coca-Cola е седмата по големина позиция в портфолиото на Wintergreen. Изказванията на Уинтърс се посрещат с особено внимание в седалището на производителя в Атланта. През април активистът се изказа срещу новите планове за обезщетяване на топ мениджмънта, които той нарича „скандално високи и несъвместими с тези от последните години".
Дори и Бъфет не е бил очарован от плановете. „Не мога никога да гласувам срещу тези хора, но не мога и да гласувам за плана“.
Затова той се въздържа от гласуване в рамките на Общото събрание на акционерите, с което на практика "Оракулът от Омаха" наложи максималната присъда за мениджмънта на компанията. В началото на октомври след това Управителният съвет се отказа от плановете си и чувствително намали годишните заплати на Кент и колегите му - точно навреме за слабия тримесечен доклад.