Приходите на банките от такси по обслужване на клиентски сметки са най-ниските за последните седем десетилетия. Стриктните правителствени закони и променящото се потребителско поведение изтъняват един от основните източници на доходи за кредитните институции, пише Wall Street Journal.
След пика през 2009 г. годишните такси по разплащателни сметки, събирани от американските търговски банки, спадат значително, въпреки че размерът на депозитите се покачва. Приходите от такси спадат с близо 21% през 2013 г. до 32,5 млрд. долара при 41,1 млрд. долара през 2009 г., сочат данни на Федералната корпорация за депозитно застраховане (Federal Deposit Insurance Corp., или FDIC). Общият размер на таксите расте във всяка една от годините от 1942 г. насам, откакто всъщност FDIC започва да събира данни.
В резултат делът на тези такси в печалбата също се понижава. През 2013 г. делът на таксите по депозитните сметки от общия нелихвен доход на банките се смъкна до 14,1% - най-ниското ниво от 1942 г. От 2000 г. до 2009 г. те заемат дял от 17% средно.
Обратът е пример за въздействието на регулаторните промени, започнали след финансовата криза, както и за бързорастящата популярност на онлайн и мобилното банкиране. Според банкерите именно те променят поведението на кредитните институции. Банките вече не гледат на таксите за обслужване на сметки като на лесен начин за трупане на печалба.
Клиентите, които следят движението по сметката си, могат да бъдат обект на редица такси, измежду които минимална месечна такса, ако балансът по сметката спадне под определена стойност, такси за теглене от банкомат или при закриване на сметка. Отделно клиентите най-често използват банковите мобилни приложения, за да проверяват баланса по сметката си и да следят трансакциите.
Освен това американските банки спечелиха 40,2 млрд. долара през второто тримесечие. Финансовият резултат бе близо до постигнатия през първото тримесечие, а именно 40,3 млрд. долара.
Банките трябва да се приспособят към спадовете в таксите чрез нови стратегии. Някои кредитори възприеха стратегии за минимизиране на таксите и комисионите и се фокусират върху по-широк кръг финансови трансакции, които клиентите могат да правят – от плащане на сметки до инвестиции във взаимни фондове и облигации. Целта е и парите на клиентите да бъдат задържани в банките, и събирането на такси и комисиони от обслужване на сметки да намалее.