Все повече инвеститори се опасяват, че силите на американските компании се изчерпват и те имат нужда от реално потребителско търсене, за да генерират приходи, пише Business Insider.
Според хедж фонд мениджъра Джим Чанос обратните изкупувания на акции са не признак на сила, а вик за помощ от страна на американските корпорации.
„Това, което ме тревожи, е, че в крайна сметка корпоративна Америка реализира капиталова възвръщамост преди облагането ѝ с данъци между 15 и 20%. А очакваният от борсата размер в дългосрочен план е около двойно по-нисък. Когато корпорациите започнаха масовите изкупувания на акции във всички индустрии и всички компании, това, което всъщност стана, е че изпълнителните директори изкупиха капиталовия пазар", посочва той.
Така че сигнала, който всъщност те изпращат, е или, че ще бъдат доволни от нивото на възвръщаемост, което пазара предлага, или, че тяхното ниво на възвръщаемост е много по-ниско, всъщност двойно по-ниско, от обявяваното. А това не предвещава нищо добро за бъдещите печалби, както и за качеството на доходите, отчитани като текуща печалба.
Идеята е, че ще дойде време когато компаниите няма да могат да скрият липсата на ръст на приходите си чрез обратни изкупувания на акции и други ловки ходове.
Анализаторът на Barclays Джонатан Глиона също засяга проблема, като според него компаниите реално се нуждаят от американския потребител, вместо от счетоводни трикове.
„Според нас американските ценни книжа преминават от период на възстановяване към такъв на по-ниска възвръщаемост, като изгодите от разширяването на маржовете и обратните изкупувания на акции вече са се изчерпали, а постигането на по-голям ръст на приходите се превръща в условие за нов растеж“, посочва той.
Повишаването на ръста на приходите трябваше да дойде от покупателната сила на американския потребител. През 2008 и 2009 г. се смяташе, че досега потребителят ще се е възстановил от рецесията и ще започне да харчи отново. Това обаче не стана.
Ръстът на продажбите на дребно в САЩ се свиваше от 0,4% през май, през 0,2% през юни, до нулев растеж през юли.
63 компании са прогнозирали отрицателна печалба на акция, срещу 26, които очакват положителна печалба на акция през третото тримесечие, по данни на FactSet. С други думи, самите американски компании не мислят, че ще се справят при сегашните условия.
Изглежда спасението от американския потребител няма да дойде, поне не засега.
Всичко това допринася за рисковите условия, особено при положение, че корпоративните капиталови потоци остават високи, но не нарастват.
За да задоволят акционерите, компаниите трябва да измислят как да поддържат цените на акциите си. Това би могло да означава още изкупувания на акции докато цените са високи, което обаче едва ли ще акционерите, така че компаниите ще трябва да потърсят друг начин.
Според Чанос корпоративните баланси изглеждат по-добре, защото анализаторите не приспадат придобиванията от паричните потоци на компаниите.
„Виждаме все повече придобивания, които не се взимат предвид от повечето анализатори. Компаниите взаимно купуват капитала или изследванията и разработките си и това трябва да бъде приспаднато от паричните потоци, защото в крайна сметка корпоративна Америка не расте. Купувайки се една друга или купувайки дивизиите си, компаниите капитализират своите отдели по изследвания и разработки. Това важи особено за големите технологични компании, на които се гледа като на много евтини. Ако се вгледате в тях обаче, единствената причина, поради която приходите им не намаляват значително, е че те купуват други компании“, анализира Чанос.
Ситуацията в момента е надпревара с времето. Ако всичко бъде изкупено, капиталовият пазар ще има нужда американския потребител да се завърне в скоро време и да предотврати сериозна разпродажба. Печалбите не са това, което изглеждат.