В рискован опит да съживи спадналите си продажби, Coca-Cola Co ще заплати 2,15 млрд. долара за придобиване на дял от 16,7% в производителя на енергийни напитки Monster Corp, предава The Wall Street Journal (WSJ).
Coca-Cola се нуждае отчаяно от нови големи идеи. Глобалният растеж на продажбите на газирани напитки се забавя за трета поредна година, след като през 2013 г. компанията не успя да оправдае очакванията си. Особено рязко бе отстъплението при Diet Coke – диетичното предложение на базираната в Атланта американска компания.
Една от основните задачи пред Coca-Cola е повишаването на приходите на фона на отслабването на глобалните продажби пред газираните напитки, които са отговорни за повече от 70% от постъпленията на компанията. Търсенето са забавя за трета поредна година, отчитайки спад в номинално изражение за първи път от 1999 г. в периода януари-март 2014 г.
Продажбите на енергийни напитки, от друга страна, са светлият лъч на пазара, въпреки че и там се наблюдава известно забавяне след няколкото години на двуцифрен растеж. Световните продажби на енергийни напитки се увеличиха едва с 6,8% през миналата година, което е спад от постигнатите през 2012 г. 11% и 20-те на сто през 2011 г.
Monster е вторият най-голям производител на енергийни напитки в страната, оставайки единствено зад безспорния номер едно в глобален план Red Bull. През 2013 г. приходите на Monster нараснаха с 9% до 2,2 млрд. долара.
Анализаторите отдавна споделят мнението, че Monster е потенциална цел за придобиване, като основните подозрения бяха насочени именно върху Coca-Cola. През април 2012 г. WSJ съобщи, че Coke е в преговори за придобиване на Monster, но cделката пропадна след ръст от 20 на сто на цената на акциите. Тогава книжата на производителя на енергийни напитки се търгуваха за около 65 долара. Цената при затваряне на сесията на Wall Street в четвъртък пък бе 71,65 долара за брой.
В интервю главният изпълнителен директор на Coca-Cola Мухтар Кент отказа да посочи дали компанията му планира да придобие на по-късен етап целия пакет от книжа на Monster. По думите му споразумението е "дисциплиниран подход спрямо капитала".
Същевременно Родни Сакс, главен изпълнителен директор на Monster, заяви: "Ще видим къде ще ни отведе това в бъдеще".
Сделката може да окаже натиск върху основния конкурент на Coca-Cola в глобален план – PepsiCo Inc, да преразгледа стратегията си по отношение на енергийните напитки. Към момента Pepsi притежава оставащия далеч на трето място след Red Bull и Monster производител Rockstar.