fallback

Как екипажите се справят с буйстващи пътници на борда на самолетите

Случаите на буйстващи пътници на борда на самолетите зачестяват

11:00 | 19.01.14 г.
Автор - снимка
Редактор

Арестът на племенницата на Ралф Лорен миналата седмица, затова, че е бутнала член на екипажа на борда на полет на Delta Air Lines Inc.  е поредният пример за все по-големия брой инциденти в самолети, които според официалната браншова организация IATA представляват все по-силна заплаха за сигурността, пише Bloomberg. На 8 януари 41-годишната Дженифър бе обвинена в пиянство и отправяне на заплахи на борда на самолет, принудил полетът ѝ от Ню Йорк от Барселона да се отклони към Шанън в Ирландия. Тя се призна за виновна в ирландски съд и бе наказана с глоба от 2000 евро. Въпреки че авиокомпаниите могат да изискват нарушителите да покриват разходите за отклоненията на полетите и последващите нарушения на графика, на практика много често те решават, че възстановяването на понесените щети е твърде времеемко и скъпо. За сравнение отклонението, причинено от избухването на Лорен, е струвало на компанията превозвач над 43 000 долара. Броят на инцидентите, включващи буйстващи пътници, е скочил 12 пъти за последните четири години, според данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). В тази ситуация авиокомпаниите трябва да се справят с безброй местни закони, за да могат нарушителите да бъдат наказани. Понякога става въпрос за словесни тиради, но има и случаи на удари и заплахи за изнасилване, принуждаващи членовете на екипажа често да поемат функциите на полицаи. "Не смятаме, че те трябва да бъдат поставяни в позицията на полицейска служба в небето", заяви Тим Колъхан от IATA. По думите му много често в подобни ситуации властите на земята просто "позволяват на пътниците да си тръгнат безнаказани". Той настоява за промени в правилата за поведението на пътниците, които ще улеснят подвеждането им под отговорност съгласно законите на отделните държави. По данни на IATA инцидентите, свързани с буйстване на борда на самолети, са нараснали от 500 през 2007 г. до над 6000 през 2011 г. На фона на все по-напредналите технологии за сигурност в самолетите, благодарение на които през 2013 г. е имало само 17 фатални инцидента и 224 смъртни случая, засилващата се вълна от конфликти на борда е отражение не само на все по-масовата популярност на пътуването със самолет и по-систематичното събиране на данни, но и на реални поведенчески промени, твърдят от IATA. На 3 юни група от около 100 ученици, пътуващи от Ню Йорк до Атланта, бяха изхвърлени от полет на AirTran, след като пилотът и екипажът изгубили търпение при неуспешните опити да ги накарат да седнат и да изключат мобилните си телефони. На 2 януари дубайската Emirates обяви, че пътник на полет между Сингапур и Бризбейн бил озаптен и посрещнат от австралийската полиция при пристигането си. Според местни информации в медиите мъжът, който бил арестуван и обвинен, многократно се опитвал да пуши. В някои държави след нападенията на 11 септември 2001 г. бяха въведени т. нар. шерифи в самолетите, но те обикновено не се намесват при по-маловажни смущения, тъй като подобни инциденти могат да бъдат използвани като щит за терористични действия, твърдят експерти. Най-често проблеми в небето възникват заради незаконна употреба на наркотици или цигари, отказ за спазване на инструкциите за безопасност и вербална конфронтация с екипажа или други пътници. Всички тези поводи обикновено са свързана с употреба на алкохол. IATA има и регистрирани случаи на опит от страна на пътници да отварят врати по време на полет, нападения над стюардеси и заплахи за сексуално насилие. При по-безобидните нарушения пътниците се разгневяват по най-различни причини, като например други пътници, които прекалено много са свалили облегалките на седалките си, инструкции да не напускат местата си по време на турбуленция и др. Според специалисти подобни инциденти често се предизвикват от престоя на претъпканите летищат, прекарването на часове наред в тясно и ограничено пространство и страха от летенето. От IATA препоръчват мерки за предотвратяване на инцидентите, най-вече чрез ограничаване на пиенето на борда на самолетите. Те настояват компаниите да сервират по-малко алкохолни напитки и да обмислят варианта да бъдат премахнати безплатните напитки по маршрути с много случаи на буйстване. Те смятат също, че членовете ѝ трябва да възприемат политика на нулева толерантност към лошото поведение, като проверяват пътниците на гейта и отказват достъп до борда на самолета на онези, за които това е наложително.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:13 | 08.09.22 г.
fallback