fallback

Производителите на безалкохолни носят стабилна доходност на акционерите си?

На фона на епичната битка между Coca Cola и Pepsi, Dr Pepper се опитва да се утвърди като водещ играч в бизнеса

11:25 | 23.06.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

На фона на епичната битка между Coca Cola и Pepsi, Dr Pepper се опитва да се утвърди като водещ играч в бизнеса

Въпреки многобройните проучвания относно проблемите, които създават сладките газирани напитки, именно тези компании са допринесли за развитието на здравословни безалкохолни напитки. Въпросните компании притежават портфолиа на световно признати марки и предлагат на инвеститорите си стабилна текуща доходност от малко над 2,5%.

Лидерът

Кока Кола (The Coca-Cola Company), чийто акции се търгуват на борсата в Ню Йорк ( NYSE), е най-големият производител на безалкохолни напитки, корпорацията се занимава с производството, маркетинга и продажбата на безалкохолни напитки в целия свят. Основните продукти на компанията са Coca-Cola, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero, Sprite, Fanta, Minute Maid, Powerade, Aquarius, Dasani, Glaceau и Vitaminwater.

Миналата година беше изключително успешна за компанията, като продажбите нарастват с 3,17% спрямо 2011 г., а оперативната печалба е нараснала с 6,1%. Компанията продължава да инвестира в придобивания на компании, с цел разширяване на продуктовите си линии. През изминалата година са въведени 500 нови продукта (100, от които са с нула калории или без захар) и прибавя два нови бранда, оценени на милиарди долари, като общият брой на брандовете на компанията възлизат на 16, се споменава в анализ на Motley Fool.

Настоящето ниво на коефициента P/E се равнява на 17,3, което е малко под средното съотношение на компанията за пет години, възлизащо на стойност от 17,5. Дивидентната доходност на акциите на компанията е 2,2%, а средният темп на нарастване на дивидентите има стойност от 8,1%.

Компанията с най-голямо портфолио

Пепси (PepsiCo), чийто акции също се търгуват на борсата в Ню Йорк, се занимава с производството и търговията на храни и безалкохолни напитки из целия свят. 

Най-известните марки за храни, които компанията предлага са:  Lays, Ruffles, Doritos, Tostitos, Cheetos, branded dips, Fritos, Quaker Oatmeal, Aunt Jemima, Chewy granola bars, Capn Crunch, Life и Rice-a-Roni.

По-отношение на безалкохолните напитки, компанията е пионер в производството на следните брандове: Pepsi, Mountain Dew, Gatorade, Diet Pepsi, Aquafina, 7UP, Diet Mountain Dew, Tropicana Pure Premium, Sierra Mist, Mirinda brands, както и тонизиращи продукти като студен чай и кафе.

Пепси претърпя неуспешна 2012 г., като приходите и спадат с 1,5% спрямо предходната година. Сходна е ситуацията с оперативната печалба - тя също се понижава, като нейният спад се равнява на 4,1% спрямо 2011 г. Положителното обаче е, че компанията започва да извлича печалба от по-широките продуктови линии, които тя предлага. Сред тези марки е редно да се споменат различните здравословни серии като плодовия сок, хумуса и овесените ядки.

Корпорацията регистрира и силни резултати по отношение на оперативните приходи за първата четвърт на 2013 г. Става дума за постигнат растеж на оперативните приходи от 4,4% за първата четвърт на 2013 г. спрямо същия период 2012 г., твърдят от Motley Fool.

Настоящото ниво на коефициента P/E се равнява на 21,2, което е повече от средното съотношение на компанията  за пет години, възлизащо на стойност от 17,2. Дивидентната доходност, реализирана от притежателите на акции на компанията, се равнява на 2,75%, а средният темп на нарастване на дивидентите има стойност от 8,6%.

"Малкото" момче

Dr Pepper Snapple Group, също търгувана на най-голямата фондова борса в САЩ, извършва бизнес дейности на някои от най-големите пазари за безалкохолни напитки в света. По-конкретно това са САЩ, Канада, Мексико и Карибите. Портфолиото на компанията включва марките: Dr Pepper, Crush, Canada Dry, Sunkist soda, Schweppes, A&W, RC Cola, Squirt, Peñafiel, Sun Drop, Diet Rite, Welch's, Country Time, Vernors, Hawaiian Punch, Snapple, Hawiian Punch, Mott’s, Clamato, Yoo-Hoo, Deja Blue, FIJI, AriZona, ReaLemon, Nantucket Nectars, Mr and Mrs T mixers, Mistic и Rose’s.

Нетните продажби и оперативната печалба бележат ръст от 2% през 2012 г. спрямо предходната 2011 г. И тази компания разширява своето продуктово портфолио чрез въвеждане на марки, ориентирани към здравословния начин на живот. Така например се внедряват напитки, които съдържат едва 10 калории за всяка отделна бутилка.

Първото тримесечие на 2013 г. е стабилно за компанията и тя бележи ръст на нетните приходи с 1% спрямо същия период миналата година. Нетният доход за акция нараства с цели 15% спрямо първата четвърт на 2012 г. 

Съотношението  P/E достига 15,8 - точно колкото средното ниво на съотношението на компанията за период от пет години назад. Текущата доходност на акциите е 3,2%, като растежът и спрямо предходната година възлиза на 11,8%.

Обобщение

И трите компании са се фокусирали върху диверсификация на брандовете си, като увеличават дела на предлаганите от тях  здравословни храни и напитки. Кока Кола притежава изключително силен бранд и продажбите, както и дивидентите ще продължат да растат.

Пепси плаща примамливи дивиденти и притежава голям потенциал за растеж по линия на успешно приложените маркетингови стратегии за изграждане на портфолио, съдържащо, както напитки, така и храни. Пепси е компанията, която притежава най-голямото портфолио от здравословни продукти сред трите компании пионери в сектора.

Малкият брат, Dr Pepper, също се представя като изгодна инвестиция, предлагайки дивидентна доходност над 3% и ниска стойност на предлаганите акции в сравнение с Кока Кола и Пепси. Ако компанията развие платформата си от Топ 10 продукти, би могла да увеличи изгодата за своите акционери.

Най-важното е, че и трите компании са показали явни намерения за продължаване на досегашната си дивидентна политика във връзка с устойчиво повишаване на дивидентите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:35 | 11.09.22 г.
fallback