fallback

American Airlines и US Airways са все по-близо до сливане

Новосъздадената компания би била най-големият авиопревозвач с пазарна капитализация от над 10 млрд. долара

10:10 | 14.02.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Любовта наистина е във въздуха и то буквално. Двата американски авиопревозвача American Airlines и US Airways ще обявят решението си да се слеят именно в Деня на Свети Валентин, като по този начин ще създадат най-голямата по брой пътници авиокомпания, предаде Bloomberg, като се позова на запознати с преговорите. Бордовете на директорите на двете компании са одобрили сливането, стана явно в сряда вечер (местно време).

Споразумението за сливането вероятно ще бъде официално обявено в четвъртък по време на пресконференция. Но медиите в САЩ, сред които Wall Street Journal, вече писаха, че одобрението е факт. Новата авиокомпания ще запази името American Airlines. Централата ще бъде в сегашната фирмена централа на American Airlines в Далас, Тексас. Главният изпълнителен директор на American Airlines Дъг Паркър ще застане начело на зараждащия се авиогигант, който би разполагал с повече от 1500 машини и 6400 полета дневно. Компанията би имала общо 140 млн. пътници годишно, както и 94 000 служители.

Приходите от продажби на American Airlines и US Airways възлизат през миналата година на общо 38,7 милиарда долара (28,9 милиарда евро), а новата компания би имала пазарна капитализация от над 10 млрд. долара.

Съвместното предприятие ще бъде по-голямо от американските си конкуренти САЩ United и Delta, които също имат подобни сливания зад себе си – с Continental и Northwest.

Спекулации за сливане имаше, откакто изпадналата в криза American Airlines потърси защита от фалит през ноември 2011. Шансовете за успех се увеличиха през април 2012 г., когато представителите на синдикатите заявиха публично подкрепата си за тази стъпка. През август 2012 г. двете авиокомпании сключиха споразумение за неразкриване на информация и започнаха преговори, за да проверят дали евентуалното сливане е възможно и икономически изгодно.

Тъй като American Airlines все още е в процес на защита от банкрут, сливането трябва да се одобри не само на органите за защита на конкуренцията и акционерите, но също така и от отговорния за откриване на производство по несъстоятелност съд.

Тъй като American и US Airways вече няма да са в ценова война, редица дестинации може да поскъпнат, или в най-добрия случай няма да поевтинеят. От това ще бъдат засегнати 9900 маршрута и почти 100 града, до които компаниите летят, твърди Рик Стейни, главен редактор на туристическия сайт FareCompare. "Ако сега една авиокомпания реши да вдигне цените, ще имаме една авиокомпания по-малко, която да се опита да реагира насреща“, пише той,

Това показват и изминалите години. United погълна Continental, Delta се сля с Northwest. Сега четирите оператора държат почти целия пазар. American, Delta, United и Southwest заедно контролират над 67 на сто от американския пазар и 83% от вътрешните полети.

Поскъпващите самолетни билети не са единствената грижа на критиците. Към това трябва да се добавят обичайните за такъв процес логистични трудности, като несъвместими компютърни системи. За последен път от това пострада United: на компанията ѝ отне месеци, за да комбинира технологиите. Резултатът беше – много закъснения и отмяна на полети.

Окончателното сливане на двете компании може да отнеме години. Проектиране, боя, сервиз, самолетни развлечения, програми за пробег, инструкции за безопасност, правила за евакуация, дори обявяванията за качване на борда - всичко трябва да се сведе под общ знаменател. American тъкмо започна да оборудва цялата си флота с нови цветове и нови лога. А цената не е никак ниска - по 200 000 долара на машина.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:34 | 14.09.22 г.
fallback