Истинска катастрофа за американския производител на самолети: 787 Dreamliner - най-важният модел за Boeing, зад който се крият години на развитие, трябва да бъде приземен. След серия инциденти регулаторите органи и авиокомпании от цял свят изведоха поне временно флотилията от обращение, пише Financial Times. Американската федерална авиационна администрация (FAA) издаде съответното уведомление късно в сряда във Вашингтон. След това решение и Air India отписа своите шест машини Dreamliner от разписанието си. Ръководителят на авиокомпанията Рохит Нандан, заяви пред Times of India: „В съответствие с решението на FAA решихме да изтеглим от употреба машините за времето на проверки. Според Ройтерс към разпоредбата на американците се присъединиха Япония и Европа. По информация на BBC и чилийската авиокомпания LAN обяви, че закрива засега всички полети с Dreamliner, след като е постигнала договорка за това с местния регулаторен орган.
Като причина органът назова риска от пожар поради вградените акумулатори. Решението бе предшествано от аварийно кацане на Dreamliner в Япония вчера, след като един от акумулаторите бе обвит от дим. Двете японски авиокомпании All Nippon Airways (ANA) и Japan Airlines (JAL) впоследствие отмениха за сряда и четвъртък всички полети с джета за дълги разстояния. Седмица по-рано акумулатор на приземен вече Boeing 787 в Бостън също се бе запалил.
Сега FAA иска да работи с Boeing и авиокомпаниите за бързо решение на проблема с акумулаторите. Ултрамодерните самолети са още по-зависими от електроенергия, отколкото по-старите модели. Много хидравлични системи са заменени с такива с компютърно управление. Акумулаторите според FAA са литиево-йонни батерии. Този тип се използва в мобилни телефони, цифрови фотоапарати и преносими компютри, защото на малко пространство може да съхранява голямо количество енергия. Въпреки това и при някои от тези електронни устройства се срещат случаи на изгаряне или димящи батерии.
В момента органите разследват точните причини за огъня на акумулаторите в самолета. Американската агенция стартира още миналата седмица обширно разследване, особено на електрическите и механичните системи, след като зачестиха случаите на аварии. Леките композитни материали, от които е изграден Boeing 787, засега обаче не създават проблеми. Американски експерти вече са на път за Япония, за да инспектират тамошния аварирал самолет.
Досега Boeing достави 50 самолета от типа, половината от които заминаха за Япония. В САЩ засега само United Airlines използва този модел и съответно само тази авиокомпания е засегната от решението на FAA. Шестте машини могат да излетят отново, ако авиокомпанията докаже пред властите, че акумулаторите са безопасни.
В следборсовата търговия в Ню Йорк цената на акцията на Boeing падна с още 2%.