Акциите на Herbalife заличиха печалбите от началото на днешната американска сесия, след като хедж фонд мениджърът Бил Акмън, който продава на късо книжата, заяви, че 3,5-часовата презентация на компанията на Wall Street, която обстойно опроверга обвиненията, че е пирамида, с нищо не е променила мнението му, предава MarketWatch.
В началото на търговията книжата на производителя на продукти за здравословно хранене скочиха с 8%, след като висши ръководители на компанията порицаха остро твърденията на Акмън от края на декември, които изпратиха акциите на двегодишно дъно.
Хедж фонд мениджърът, който ръководи фонда Pershing Square, заяви след презентацията на Herbalife, че методът на продажби на компанията чрез индивидуални дистрибутори представлява пирамидална схема.
Според Акмън компанията е изкривила, изопачила или игнорирала голяма част от неговите твърдения. По думите му неговият фонд е получил допълнителна информация за бизнес практиките на Herbalife от множество заинтересовани страни.
По време на пресконференцията компанията обяви също така, че очаква да изпълни прогнозата си за резултатите през последното тримесечие. Обмисля се и допълнително изкупуване на собствени акции.
Въпреки днешното понижение (с около 1,5% близо половин час преди края на сесията) акциите на Herbalife се търгуват доста над скорошното дъно от близо 26 долара, достигнато по Коледа, четири дни след атаката на Акмън. Преди нея книжата вървяха по над 40 долара. Изтъргуваният обем по позицията е тройно по-висок от среднодневния.
Хедж фонд мениджърът, който е заложил 1 млрд. долара за спад на акциите на Herbalife, казва, че компанията разчита на набирането на нови участници в схемата й за директна продажба вместо на пласирането на продукти с цел генериране на печалба.
Твърденията на Акмън обаче се отхвърлят от друг водещ хедж фонд мениджър – Дан Льоб, чийто фонд Third Point притежава близо 9 млн. акции в Herbalife. Според него книжата на компанията имат стойност между 55 и 68 долара за брой.
Главният оперативен директор на Herbalife Рич Гудис заяви, че разходите за развитие на продуктите са сравними с тези на други подобни фирми, като например GNC и че компанията инвестира във вътрешното производство на продуктите.
Президентът Дес Уолш изтъкна, че компанията спазва регулаторните изисквания болшинството от продажбите да са мотивирани от потребление или препродажба, а не от комисионни за дистрибуторите.
Ан Куглан от престижния Kellogg School of Management каза, че методът на директни продажби на Herbalife е съпоставим с този при компании като Avon, Amway, Mary Kay и Tupperware. „Не виждам и капка истина в това, че Herbalife използва нещо различно от законен маркетинг на няколко нива.”