Потребителите имат право да знаят какво консумират. С тази идея през 1997 година в ЕС беше приета директивата за етикетирането на храните. Според текста етикетите трябва да съдържат описание на хранителните стойности, но и дали има наличие на генно модифицирани организми.
Съдържанието на ГМО освен в храните, се описва още и по отношение на добавките и подправките, добавени в продуктите.
Подобни изисквания обаче съвсем не са масова практика. В Калифорния например, наред с вота си за президент на 6 ноември, гласоподавателите гласуваха на референдум за изискване за описание на наличието на ГМО на етикетите на храните.
Това предложение обаче беше отхвърлено, а от екологичната организация Slow Food обясняват това с лобито на компании като Monsanto и DuPont. Резултатът не е изненадващ, коментира и Майкъл Димък, президент на организацията Roots of Change, ангажирана с прокарването на идеята за новите етикети.
Един от страховете на американските потребители е свързан с повишаването на цените. Според анализаторите след появата на ясни указания за наличието на ГМО в храните, производителите ще потърсят алтернатива на съставките и това ще доведе до по-високи цени. Противниците на предложението коментират, че домакинствата ще трябва да плащат около 400 долара повече на година. Аргумент против е и създаването на нова бюрократична спънка за производителите и особено за малките производители.
Всъщност официалните резултати показват, че 53,1% от калифорнийците са гласували срещу предложението. По тази причина остават и надеждите в един бъдещ момент в щата все пак да се появят и етикети, на които ясно ще бъде обозначен състава на храната, надяват се еколозите.