Големите американски производители е много по-вероятно да върнат изнесените производства от Китай обратно в САЩ в сравнение с по-малките, сочи изследване на Boston Consulting Group, цитирано от Ройтерс.
Разходите за труд и качеството на стоките са основните причини за завръщането, като част от компаниите смятат САЩ за страната с на практика най-ниски разходи заради високата безработица.
Проучването, проведено онлайн сред 106 производствени компании, базирани в САЩ, разкрива, че 37% от техните мениджъри или планират да изтеглят производствени мощности от Китай, или активно обмислят подобен ход, като делът нараства до 48% при компаниите с приходи над 10 млн. долара.
Повечето от анкетираните заявяват, че очакват ръстът на заплащането на служителите в Китай да продължи да се ускорява, и твърдят, че производствените разходи там са по-високи, отколкото изглежда на хартия, заради фактори като близостта до клиентите и средата за правене на бизнес.
Производителите на изделия от гума и пластмаса е особено вероятно да обмислят връщане на производството. Производителите на компютърно оборудване, стоки от метал и за транспорта пък е най-слабо вероятно да го направят.
„Икономиката на производството се обърна в полза на САЩ“, заяви Харълд Съркин, старши партньор в Boston Consulting Group и съавтор на изследването.
От компанията отбелязват, че една по-конкурентна производствена база в САЩ би могла да създаде до 3 млн. нови работни места до края на десетилетието.
Големите компании разполагат с повече производствени мощности, които могат да бъдат преместени, и с по-добър достъп до финансиране, подчерта Съркин. Сред последните примери на тази ускоряваща се тенденция той посочи Ford Motor, NCR, MasterLock, SleekAudio, Chesapeake Bay Candle и Farouk Systems.
Според Boston Consulting Group САЩ се превръщат в евтина страна от развития свят, като заплатите традиционно остават под тези в Западна Европа и Япония и е все по-вероятно повече европейски и японски компании да осъществяват износ от американски заводи.