Шелдън Аделсън има властта да променя цели ландшафти. В края на 90-те години босът на казината взриви един от символите на Лас Вегас, хотел Sands, и го замести с нов. На същото място сега се издига лъскавата фасада на луксозния Venetian. Разходи за строеж - 1,5 млрд. долара.
Шелдън Аделсън обаче има и властта да променя политическите ландшафти, пише в свой анализ Handelsblatt. 78-годишният, който според Forbes със своите 21,5 млрд. долара е осмият по богатство американец и най-доверен спонсор на републиканците, има свой любим кандидат за президент – Нют Гингрич. Когато в началото на януари консервативният кандидат изостана в анкетите след силни атаки на мощния си противник Мит Ромни, Аделсън отпусна 5 млн. долара. Това е едно от най-големите единични дарения в американската изборна история.
Сумата се превърна във водопад от телевизионни реклами, които преобърнаха настроенията. Гингрич спечели предварителните избори в Южна Каролина в края на януари. През миналата седмица съпругата на Аделсън добави още 5 млн. долара в сметката на семейния любимец.
Гингрич и другите кандидати на републиканците, които в момента водят битка във Флорида за номинация за претендент срещу Барак Обама, са зависими от благородни спонсори, като Аделсън. Предварителните избори поглъщат милиони, а те постоянно се нуждаят от свежи пари.
„Президентската кампания е като да ръководиш в продължение на две години средно по големина предприятие", казва Вивека Новак от Центъра за отговорна политика във Вашингтон, който редовно отчита приходите и разходите на политическите кампании. Според независимата организация кандидатите вече са похарчили над 80 млн. долара.
Управлението гълта най-много пари
Най-големият дял отива за администрацията, тоест - за заплатите на работниците, за пътуване или за храна. Приблизително 34 млн. долара досега са похарчили кандидатите за това перо. За разходи за кампанията - консултанти, изследователски проучвания на общественото мнение, или материали, отиват почти 13 млн. евро. Повече от 11 млн. долара са били изразходвани за медии, тоест за телевизионни и печатни реклами във вестници или в интернет.
По време на президентските избори през 2008 г. кандидатите в крайна сметка са похарчили повече от 1,5 млрд. долара. Целият изборен цирк е с размерите на една „уважавана индустрия", казва Новак.
А от нея живеят много браншове. Хотели и ресторанти в градовете, през които минават туровете на кандидатите. Принтери, които произвеждат милиони цветни брошури. Пощенски услуги, които се ползват. Приблизително 150 000 долара е платил лагерът на Ромни на фирма в Масачузетс, която оперира с частен самолет. А почти 50 000 долара са били похарчени за поддържане на мебели в седалището на щаба в Бостън.