Както обяви и по-рано, американският автомобилен концерн Chrysler върна държавните помощи в размер на 7,6 млрд. долара. Американският бюджет получи 5,9 млрд. долара, а канадският - 1,7 млрд. долара, съобщи централата на Chrysler в Оъбърн Хилс.
По този начин се разчисти и пътят за мажоритарно участие на Fiat в концерна. Същевременно италианците обявиха, че повишават дела си от сегашните 30% на 46%. До края на годината според плановете Fiat ще придобие общо 51% и по този начин ще стане мажоритарен собственик на Chrysler. По думите на главния изпълнителен директор на Fiat Серджо Марчионе този дял може да достигне и 70%. Според италианския концерн благодарение на изплащането на държавния заем Chrysler ще си спести 300 млн. долара годишни лихви.
В края на 2008 г. американският концерн получи първата спешна държавна помощ от 4 млрд. долара, които му позволиха да оцелее няколко месеца. След това последваха още няколко финансови инжекции. Връщането на спасителните заеми към двете правителства е последното все още неизпълнено условие, което италианците поставиха на американските си партньори, за да поемат мажоритарно компанията. Останалите бяха Chrysler да започне да сглобява икономични двигатели във фабриката си в Дънди (Мичиган), да продаде извън САЩ коли за 1,5 млрд. долара и да създаде компактен модел на базата на автомобил на Fiat, който да има разход на гориво до 5,9 л/100 км.
"Преди по-малко от две години обещахме да върнем на американските и канадските данъкоплатци всичко и днес изпълнихме това", заяви Серджо Марчионе, цитиран от прессъобщение на компанията. Марчионе, който фактически управлява и Chrysler, благодари извънредно за "редкия втори шанс", който автомобилостроителят е получил благодарение на държавната помощ.
Американският президент Брак Обама определи стъпката като "крайъгълен камък" за Chrysler и неизброимите американски семейства, които зависят от тази "култова марка". Американското правителство е предоставило милиардни помощи по програмата за изкупуване на проблемни активи (TARP), за да спаси потъващи предприятия, припомня Обама.
По-тясното обвързване с Fiat прави Chrysler по-атрактивен за инвеститори и банки. Първичното публично предлагане може да се осъществи още през тази или през следващата година, пише Ройтерс.