Втората по големина американска автомобилна компания - Ford Motor, съобщи за силен 79-процентен спад в печалбата си през четвъртото тримесечие, който се дължи на неочакваната загуба от операциите й в Европа, както и на увеличените разходи за разработването на нови модели и тяхната реклама.
Нетната печалба на Ford намалява до 190 млн. долара, или 5 цента на акция, от 886 млн. долара, или 25 цента на акция, преди година. След изключването на еднократните приходи и разходи нетната печалба е 30 цента на акция, което не отговори на прогнозите за печалба от 48 цента, пише Bloomberg.
Европейските операции на Ford Motor регистрират загуба от 51 млн. долара, противно на очакванията на компанията, спрямо 253-те млн. долара печалба година по-рано. Продажбите на автомобилната компания в Европа се свиват с 23% на годишна база през декември, след като други производители предложиха на купувачите различни отстъпки.
Европейският пазар е бил „изключително конкурентен през четвъртото тримесечие“, посочва главният финансов директор на Ford Люис Буут пред журналисти в Диърборн, където е базирана компанията.
Акциите на Ford поевтиняха с близо 10% до 16,99 долара за акция на Нюйоркската фондова борса след обявяването на финансовите й резултати. През 2010 година цената им се покачи силно с 68 на сто.
Приходите на компанията през четвъртото тримесечие намаляват с 6,6% на годишна база до 32,5 млрд. долара. Междувременно пускането на новите модели на Ford Focus и Ford Explorer увеличават разходите на компанията за производство, инженеринг и реклама.
Тези разходи ще продължат да се увеличават през 2011 г., когато Ford ще пусне на пазара "удивителен" брой нови модели, по думите на финансовия директор на компанията.
Изминалата година се оказва една от най-силните в историята на автомобилната компания, която отчита най-голямата си печалба от 1999 г. насам в размер на 6,56 млрд. долара.