Усилията на Китай да овладее най-мащабните COVID огнища в страната от две години насам принудиха редица международни компании, като подизпълнителя на Apple Foxconn и автомобилните концерни Toyota и Volkswagen, да преустановят някои свои операции, което допълнително ще влоши състоянието на глобалните вериги на доставка, съобщава Ройтерс.
Много китайски провинции и градове за засегнати от новите коронавирусни ограничителни мерки, сред които попада и технологичният център Шънджън. Известен като „китайската Силициева долина“ Шънджън стартира масови тестове, след като в града бяха регистрирани десетки нови случаи на заразяване с коронавирус. Властите спряха обществения транспорт и призоваха гражданите да работят от вкъщи през тази седмица.
Според Джен Саки, прессекретар на Белия дом, администрацията на президента на САЩ Джо Байдън следи внимателно ситуацията в Шънджън.
„Това, което следим, е, разбира се... въздействието върху някои от тези пристанища около засегнатите райони на Китай“, заяви тя на брифинг в понеделник следобед.
Китай отчита ръст на заразените с COVID-19 от началото на годината, като броят през първите два месеца и половина надхвърля този за цялата 2021 г.
Тайванската компания Hon Hai Precision Industry Co Ltd., известна като Foxconn, обяви, че дейността ѝ в Шънджън ще бъде временно прекратена до следващо нареждане, добавяйки, че ще прехвърли работата към други обекти, за да компенсира прекъсванията.
Работата на Foxconn и на нейните дъщерни дружества в града ще бъдат прекратени през първата половина на седмицата, казват пред Ройтерс източници, запознати с темата. Те добавят, че градските власти позволяват на компаниите да работят, ако успеят да създадат система на „затворено управление“, при която служителите ще живеят и работят в „балон“. Подобна система беше възприета от Пекин по време на Зимните олимпийски игри.
Foxconn не е единствената тайванска компания, която прекратява временно дейността си в Шънджън. Производителят на субстрати за чипове и печатни платки Unimicron Technology Corp., който доставя продукти на Apple и Intel, и Sunflex Technology Co Ltd. също преустановяват работа в града.
Sunflex обяви, че заводът ѝ ще остане затворен до неделя (20 март).
Пол Уидман от Victure Industrial Co., Ltd., предупреждава, че ограниченията ще окажат негативно влияние върху по-широката индустрия. Производството за някои от поръчките на клиентите на Victure е спряно, като достъпът на работниците до фабриките ѝ е преустановено.
„Представете си, че имате фабрика, в която работят 100 души, и изведнъж не можете да направите нищо – не можете да изпълнявате съществуващите поръчки, не можете да приемате нови поръчки. Въздействието няма да се ограничи само в 2 или 3 седмици, а ще продължи 3-6 месеца", изтъква Уидман.
Международното товарно пристанище Янтиян в Шънджън, едно от най-големите в Китай, обяви, че продължава да работи по график, въпреки че две компании, които разполагат със складове на негова територия, обяви, че временно ще преустановят дейност.
Блокада на Чанчун
Шънджън не е единственият град, който въвежда строги ограничителни мерки заради COVID огнища. Властите на Чанчун наложиха блокада на града, като затвориха училищата и спряха обществения транспорт.
Toyota съобщи в понеделник, че нейното съвместно предприятие с китайската FAW Group е спряло производството в Чанчун, докато операциите в град Тиендзин са останали незасегнати.
Volkswagen, който също развива съвместно предприятие с FAW, заяви, че е спрял производството в местните си фабрики от понеделник до сряда.
Собственик на фабрика в Донгуан заяви, че заводът му е бил принуден да спре работа от неделя до вторник. Неговата компания също така изпитва някои проблеми при доставката на суровини и материали поради ограниченията в района.
„Надяваме се скоро да ни позволят да продължим с производството“, споделя той, пожелавайки да запази анонимност.