Китай затяга контрола върху листваните в чужбина китайски компании. Новите регулации имат широкомащабни последици за амбициозните китайски фирми, които възнамеряват да набират капитал на чуждестранни фондови пазари като тези в Ню Йорк и Хонконг, предава Ройтерс.
Новите правила са насочени особено към „сигурността на данните, трансграничния поток от данни и управлението на поверителна информация", става ясно от представен в сряда документ на Държавния съвет в Пекин.
Първопричината за регулацията, наред с други неща, е опасението на правителството, че листнатите в чужбина китайски компании могат да бъдат принудени от местните власти да им предоставят своите нарастващи количества данни. Новите правила имат за цел да регулират поверителността и отговорността за сигурността на информацията за компаниите, търгувани в чужбина, казва се в съобщението.
Надзорът на такива публични компании ще бъде затегнат, „за да се справяме с рискове и извънредни ситуации“. Системата за това как да бъдат прилагани законите на китайския капиталов пазар в чужбина трябва също да се подобри. В допълнение и регламентите за допускане на първични публични предлагания (IPO) на китайски компании в чужбина трябва да бъдат преразгледани, става още ясно от обширния документ на правителството.
Анонсът се случва след изненадващите действия, предприети от властите срещу водещия китайски посредник между шофьори и пътници за споделени пътувания Didi Chuxing. Конкурентът на Uber стана публична компания в Ню Йорк миналата седмица, въпреки че кибернадзорът на Китай е предложил отлагане, според съобщения в пресата. Малко след успешното IPO китайските власти започнаха разследвания за нарушения на обработката на събраните данни, след което цената на акциите се срина сериозно.
Загриженост за това какво се случва се с нарастващите количества данни у китайски технологични компании в чужбина изрази и говорителят на външното министерство на Пекин Уан Уенбин, който осъди САЩ като „най-голямата заплаха за глобалната киберсигурност". Той разкритикува наблюдението на САЩ „у нас и в чужбина“ и ги обвини в кражба на данни и нахлуване в личния живот. „Именно САЩ принудиха компаниите да инсталират т. нар. задни врати, за да получат потребителски данни“, казва той.
От началото на 2021 г. 36 компании от Китай станаха публични в САЩ - колкото през цялата 2020 г.
Броят на китайските компании, листати в САЩ - независимо от политическото напрежение между Вашингтон и Пекин - се е увеличил с 14 процента през последните седем месеца, съобщава хонконгският вестник South China Morning Post. През първата половина на годината Китай представляваше една трета от всички приходи от IPO-та в световен мащаб - повече от която и да е друга държава. Около 250 местни компании са листнати в САЩ.
Тази година 36 компании от Китай вече станаха публични в САЩ - колкото през цялата 2020 г. Последното IPO на Didi на стойност 4,4 млрд. долара беше най-голямото от IPO-то на Alibaba през 2014 г., което набра 25 млрд. долара. Общо при тези листвания от началото на тази година са набрани рекордните 12,5 млрд. долара, показват данни на Refinitiv.
Didi е безспорният пазарен лидер сред доставчиците на транспортни услуги в Китай с 493 милиона активни потребители. Компанията е повече или по-малко представена в 14 други страни, като Япония, Австралия и Русия, но генерира по-голямата част от бизнеса си в Народната република. Didi пое дейността на Uber в Китай през 2016 г.
Китайското правителство предприе по-засилени мерки срещу технологичните компании в Народната република от няколко месеца. Най-яркият пример досега е Ant ("Alipay"), чието публично предлагане за милиарди долари през миналата година беше спряно два дни преди планираното IPO. В момента компанията за финансови услуги претърпява голямо преструктуриране под натиска на китайските регулатори.