Соларният пазар става все по-голям, като размерът и мащабите на слънчевите проекти нарастват, а някои от най-големите имена в технологичната индустрия се присъединяват към бума на възобновяемата енергия. Въпреки големия провал на проекта Crescent Dunes край Лас Вегас на стойност 1 млрд. долара, разработен от SolarReserve, който имаше потенциала да бъде най-голямата слънчева централа в света, соларната индустрия върви напред с убеждението си, че в повечето случаи, колкото си по-голям, толкова по-добре, пише Oilprice.
Наред с мащаба на тези проекти нарастват и инвестициите в големи слънчеви разработки, като технологичният сектор ръководи събитията. Както казва анализаторът от BNEF Джонас Руузи пред PV Magazine, „корпорациите са закупили над 50 GW чиста енергия от 2008 г. Това е повече от електроенергията, търгувана на пазари като Виетнам и Полша. Тези купувачи прекрояват енергийните пазари и бизнес моделите на енергийните компании по целия свят".
Сред тях „Google подписа договори за закупуване на над 2,7 GW чиста енергия в световен мащаб, следвани от Facebook (1,1 GW), Amazon (0,9 GW) и Microsoft (0,8 GW)“, добавя Руузи.
Сега Bloomberg Green, „новото многопластово редакционно звено, фокусирано върху новини, анализи и решения за изменението на климата“, което дебютира през януари, съобщава, че „в момента започва агресивна експанзия от най-големите световни производители на слънчева енергия, което в крайна сметка ще доведе до битка за пазарен дял и опити за намаляване на разходите, което ще се отрази болезнено на индустрията“.
Ролята на Китай
В центъра на цялото това състезание е Китай.
Тъй като индустриалният център, в който се произвеждат голяма част от компонентите за соларни клетки и слънчевите панели, глобалната експанзия на слънчевата индустрия в голяма степен разчита на азиатската икономика.
„Китай определено е лидер в световните вериги на доставка на соларни компоненти“, посочват от Bloomberg Green.
От първите 10 производители на клетки, например, девет са китайски компании.
„Въпреки хаоса, който в момента цари в китайската икономика заради коронавируса най-големите китайски производители на соларна енергия обявиха планове за значително разширяване на сектора.
Китай е решен да остане конкурентен; коронавирусът да бъде проклет. Както казва пред Bloomberg Робин Сяо, анализатор на CMB International Securities Ltd., тези разширения са предназначени да „блокират съперниците да добавят нов капацитет“.
Според тази стратегия, 13 китайски компании трябва да добавят комбиниран годишен капацитет от 40 GW (най-малко) до края на 2020 г., сочат данни на BloombergNEF.
Това обаче може да има някои негативни непредвидени последици, като например изостряне на и без това проблемното натрупване на фотоволтаични продукти, което от своя страна може да доведе до ценови войни.
„Плановете вече бяха налице преди избухването на коронавируса“, съобщават от Bloomberg Green.
Компаниите са склонни да гледат дългосрочно на разширяването и макар растежът в Китай в момента да е понесъл удар, тъй като най-големият пазар в света се дистанцира от субсидиите, съществуват мнения, че глобалната соларна индустрия ще види по-светли дни от следващата година до 2025 г.
Китай решава да увеличи своя соларен капацитет, въпреки факта, че инсталирането на нови соларни мощности в страната се е понижило.
„Правителството възприема по-пазарно ориентиран подход, за да облекчи финансовата си тежест след години на субсидии, които позволиха на страната да добави повече соларна мощност, отколкото където и да било другаде по света“, добавят от Bloomberg Green. Експертите очакват предстояща ценова война, последвана от ускоряване на консолидацията на индустрията.
Въпреки че подходът на Китай може да изглежда прекалено оптимистичен, със сигурност би било добре за повечето представители на китайската индустрия (както и за световната индустрия) да преминат към възобновяема енергия.