Спадът при корпоративните печалби на китайските компании сигнализира за ускоряващото се икономическо забавяне на страната, според анализ на Nikkei Asian Review.
По-достъпните банкови кредити не могат да подпомогнат растежа, тъй като количеството необслужвани заеми вече достига тревожно високи нива при някои от банките, посочва се още в анализа.
От производителите на автомобили до търговците на дребно и производителите на стоки, печалбите на компаниите намаляват в повечето сектори в Китай за първите девет месеца на годината, в някои случаи драстично. Търговската война със САЩ, избухването и бързото разпространяване на африканската чума по свинете, намаляването на субсидиите и забавянето на икономическия импулс оказват сериозно негативно влияние, макар че редица онлайн търговци на дребно, строителни предприемачи и банки продължават да регистрират ръст на печалбите си.
Деескалацията на търговската война между Китай и САЩ би помогнала на икономиката, а временната търговска сделка се очаква да стане факт до края на тази година - ако американският президент Доналд Тръмп и китайският му колега Си Дзинпин успеят да се споразумеят за крайните условия на споразумението и мястото, на което то ще бъде подписано.
Местните власти в Китай още се колебаят дали да въведат каквито и да било допълнителни икономически стимули, за да избегнат сериозен стрес в имуществения и банковия сектор. Китайската народна банка обаче намали във вторник едногодишния лихвен процент, по който кредитира банките, до 3,25% от 3,30%.
Джулиан Еванс-Причард, старши икономист в Capital Economics, заяви, че очаква свиване и на други лихвени проценти на централната банка.
Ако това помогне за съживяване на растежа, след като темпът на разширяване на производството в Китай се забави до 29-годишен минимум от 6% през третото тримесечие, тези мерки няма да успеят да възстановят баланса достатъчно бързо за търговците на автомобили в страната.
Продажбите на автомобили намаляват почти навсякъде в Китай. Печалбата за производителя на автомобилни акумулатори Contemporary Amperex Technology се понижава със 7% през третото тримесечие поради по-ниските продажни цени. Търговците на дребно на електрически автомобили пострадаха особено силно, след като правителството намали субсидиите за превозните средства през юни.
"Не можем да направим нищо относно (спада на продажбите), тъй като субсидиите бяха намалени", посочва търговец от BYD. Производителят на автомобили, който е подкрепян от Уорън Бъфет, отчете спад в продажбите с 15% през септември и срив на печалбата с 89% за третото тримесечие.
Общата нетна печалба на 161 компании, свързани с автомобилната индустрия, регистрирани в страната, се понижава с 32% през първите девет месеца на 2019 г. спрямо година по-рано, сочи анализът на Nikkei. Съвкупната нетна печалба за 3607 нефинансови компании, регистрирани в страната, намалява с 2,2% до 1,52 трлн. юана (216,7 млрд. долара), сочат данните, събрани от изследователската компания Shanghai DZH.
Пострадали са дори най-големите производители на енергия в Китай. China Petroleum & Chemical (Sinopec) и PetroChina отчитат спад в печалбата от над 20% поради по-мудната икономическа активност и по-ниските цени на петрола.
Alibaba Group Holding, китайската публична компания с най-голяма пазарна стойност, продължава да отчита ръст. За тримесечието юли-септември лидерът при онлайн търговията на дребно записва 40% ръст на приходите и утрояване на печалбата.