fallback

Китайските вериги на доставки ще убият негативния ефект на американските мита

За момента САЩ нямат достатъчно добри алтернативи, с които да заменят доставките от Китай, смятат експерти

23:03 | 26.10.18 г. 3

Китай залага на своята доминантна позиция при световната верига на доставки, за да намали негативния ефект от американските мита, наложени върху вноса на китайски стоки, съобщава Bloomberg.

Американските купувачи не разполагат с достатъчно добри алтернативи при доставчиците, с които да могат да заменят Китай, смята експортният директор на Staxx Material Handling Equipment Co Томас Уанг. 

„Всички мита, които вече са влезли в сила, всъщност имат най-голям ефект при крайните потребители“, добави още той.

Бързо разрастващият се вътрешен пазар на азиатската страна все по-ясно действа като котва за нейната глобална верига на доставки. Това, както и ниската зависимост на Китай от пазара в САЩ, показва, че митата на администрацията на американския президент Доналд Тръмп в размер от 250 млрд. долара не могат да ги засегнат толкова бързо.

Износът на китайски стоки към американския пазар съставлява по-малко от 25% от общия износ на стоки от Китай.

„Китайската продукция, обслужваща останалата част на света, е пет пъти по-важна от веригата на доставки, насочена към САЩ“, смята Дзан Джъуей, главен икономист в хонконгския клон на Deutsche Bank.

“Ключовият въпрос е дали американските мита изтласкват веригите на доставки от Китай, които обслужват други държави. Историята показва, че това не е така“, добавя той.

Като пример Джъуей даде наложените антидъмпингови санкции върху големите обществени перални машини, произведени в Китай в началото на 2017 г. Износът към САЩ се понижи в резултат на тези мерки, но въздействието им върху китайското производство на тази техника се оказа незначително поради доставките към трети държави и потреблението в Китай.

Администрацията на президента Тръмп наложи нови 10-процентни мита върху допълнителен набор от китайски стоки на стойност 200 млрд. долара през септември, заявявайки, че те ще бъдат повишени до 25% от началото на следващата година.

китай

Преди това Китай отговори с реципрочни санкции срещу 25-процентните американски мита върху вносни стоки от азиатската страна за 50 млрд. долара.

В крайна сметка Доналд Тръмп заплаши, че ако Китай продължава да отвръща на удара, ще наложи мита върху целия внос на китайски продукти на американския пазар.

Представители на редица китайски производители от различни области, заявиха, че митата, наложени от Вашингтон ще имат краткотраен ефект върху техния бизнес, като влиянието им ще бъде премахнато от обръщане на посоката на доставки към други пазари и ръста в потреблението на вътрешния китайски пазар.

Западните компании продават своята продукция на значително по-високи цени за разлика от своите китайски конкуренти.

Според редица специалисти заради американските мита, които се очаква да нараснат до 25% през януари 2019 г., много компании от САЩ обмислят пренасочване на своите покупки от Китай към други страни като Мексико и Индия.

Според китайски анализатори въпреки това „американският пазар все още си заслужава да бъде преследван“.

Китай все още има голямо предимство по отношение на разходите заради икономиите от мащаба и добрите си позиции при глобалните вериги за доставки, в това число храна, лекарства, транспортна техника и медицински материали, смята Мери Ловли, старши сътрудник в Peterson Institute.

„Щетите, нанесени от американските мита, са поносими за Китай“, твърди тя и добавя: „Тези мерки са едностранни и Пекин разполага с достатъчно алтернативи за доставки по света“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:21 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Азия виж още