fallback

Градът на Hyundai потъва в мътните води на несигурното бъдеще

Бързо застаряващо население, множество самоубийства, липса на работа и масови съкращения бележат краха на Улсан - градът, в който господства Hyundai

16:46 | 26.08.18 г.

Когато Лий Донг-Хий пристига в Улсан, за да работи за Hyundai Heavy Industries преди пет години, корабостроителниците в града работят денонощно, а работниците заработват тройно на средната работна заплата за Южна Корея.

52-годишният мъж бива освободен от длъжност през януари, присъединявайки се към другите 27 хиляди работници, които са изгубили своята работа в Hyundai Heavy между 2015 г. и 2017 г., след като заявките към компанията намаляват, съобщава Ройтерс.

За да подкрепи своето семейство, съпругата на Донг-Хий започва работа на минимална заплата при доставчика на Hyundai Motor. Тяхната 20-годишна дъщеря, която влиза в субсидирания от Hyundai местен университет, която преди се е надявала да си намери работа в Услан, сега търси професионална реализация някъде другаде. 

Състоянието на това семейство отразява упадъка на Улсан, който среща китайската конкуренция, нарастващите разходи за труд и прекомерната му зависимост от Hyundai – един от доминиращите конгломерати в страната.

Поколения работници на Hyundai като Донг-Хий подхранват трансформацията на Южна Корея, започнала през 50-те години на изминалия век, превръщайки Улсан в най-богатия град в страната през 2007 г.

Фокусът на Южна Корея върху износа направи страната уязвима пред нарастващия протекционизъм от основните търговски партньори и другите външни пазари.

„Hyundai беше всичко за мен. Чувствам се отчаян“, споделя Донг-Хий в своя апартамент, намиращ се на 10 км от завода за автомобили.

Решението на младите хора да напуснат града, за да търсят по-добри перспективи, превърна Улсан в града с най-многобройно и най-бързо състаряващо се население в страната. От 1970 г. насам населението е е увеличило четворно, като през 2016 г. за първи път Улсан отчита отрицателен ръст.

„Нещата ще стават по-зле, след като тук става въпрос само за Hyundai и техните доставчици“, смята Мо Джонг-Рин, професор по международна политическа икономика в университета „Йонсей“ в Сеул, като добавя „Няма никакви алтернативи“.

Легендарният бизнесмен Чънг Джейю-Юнг, основател на Hyundai Motor в Улсан през 1967 г., както и на Hyundai Heavy шест години по-късно, превърна малкото рибарско селище в гигантски корпоративен град.

Десетилетия наред търсещите работи прииждат в града, привлечени от високите заплати, субсидираните от компанията жилища и щедрите бонуси.

Доминацията на Hyundai все още може да се усети. Работниците носят сиви работни униформи с надписа на компанията, пазаруват в нейни магазини, живеят в нейни апартаменти и посещават болници, които тя поддържа. Техните деца учат в училища и университети, които компанията подкрепя финансово.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:44 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Азия виж още