Администрацията на американския президент Доналд Тръмп обяви, че ще наложи нови 25-процентни мита върху вноса на широк набор на китайски стоки за 200 млрд. долара, за да навреди на икономиката на Китай.
Тръмп заяви пред своите поддръжници, че митата ще доведат до повече работни места и голямо богатство.
Ако работата и богатството са мярка за „победа в търговската война“, то Китай, а не САЩ, ще постигне тази победа, смята Мери Ловли от New York Times.
Китай ще победи в търговската война, не защото е еднопартийно управлявана страна, въпреки че това определено помага на президента Си Дзинпин да се справи с трудностите около конфликта. По-скоро Китай ще победи, защото „играе тази игра“ по-умело. Наложените мита от САЩ ще бъдат платени предимно от американските компании и потребители, докато Китай отговори с ход, който омекоти негативното влияние на тези мита върху местните компании, включително и при тези, които имат чуждестранни собственици.
За да спечелят търговската война на този етап, САЩ трябва да наложат мита , които някак да засегнат китайската икономика толкова сериозно, че нейните лидери да подобрят отношението си към американската интелектуална собственост, търсено вече толкова време от американските търговски представители.
Здравето на китайската икономика зависи главно от износа към САЩ, така че китайското правителство ще капитулира пред необходимостта да се задържи на американските пазари.
Тази стратегия има и обратен ефект.
Първо, около 60% от китайския износ към САЩ е произведен от предприятия в Китай, които са притежание на чуждестранни компании. Много от тях произвеждат суровини за американските производители, като например компютърни части, мотори за лодки и др.
Това означава, че митата, наложени от администрацията на Тръмп, всъщност влияят негативно върху американските (и европейските) компании, които имат заводи в Китай, пише Ловли.
Тези компании не могат незабавно да отговорят на митата с бързи действия за пренасяне на своите производствени центрове извън пределите на Китай. Вместо това те абсорбират въздействието на вносните мита или го предават на американските потребители под формата на по-високи цени.
И това вече се случва: 20-процентни мита върху миялните машини, наложени през февруари, бяха последвани от 16,4-процентно увеличение в крайната цена на продуктите. Така че по-голяма част от печалбата от тези мита идва от джобовете на американските потребители, не от китайските компании.