Мусаки Харада иска да напусне работата си като рецепционистка в компания за управление на ресторанти в Токио и да се премести в маркетинга на производител на дрехи. 24-годишната жена обаче казва, че не иска просто по-голяма заплата. Следващият й работодател трябва да подобри качеството й на живот, пише Ройтерс.
"Ако ме попитате дали искам повече пари или по-гъвкаво работно време, ще избера по-гъвкавото работно време," казва тя.
"Искам скоро да се омъжа и да имам семейство. Искам да съм сигурна, че ще имам време да се грижа за децата си", допълва тя.
Населението на Япония намалява и японските компании са принудени да променят начините за привличане на служители като Харада в условията на все по-малко работна ръка.
В национален мащаб се предлагат 1,62 работни места на един търсещ работа. Това е най-силното търсене на служители от над 44 години.
Равнището на безработица е 2,4 процента, което е 25-годишен минимум, а реалните заплати с отчитане на инфлацията са спаднали през пет от последните шест години.
На масата с предложения освен заплатата вече са и гъвкавото работно време, личните придобивки като детска градина и дори подпомагане за плащането на наема.
Такива придобивки за служителите, които са нещо обичайно в САЩ и Европа, едва сега стават актуални в Япония, която доскоро разчиташе на културата на пълно отдаване на работодателя в замяна на сигурна работа и постоянно увеличение на заплатата.
Toyota например откри 24-часова детска забавачка през април за служителите, които работят на смени в заводите близо до централата й в град Тойота.
Японските компании стават по-гъвкави що се отнася до това кога и къде работиш, казва Тошиаки Мацумото, главен изпълнителен директор на компанията за човешки ресурси HR Strategy.
Някои компании, като Jtekt Corp, най-големият доставчик на автомобилни кормилни системи в света, просто местят част от дейността си по-далеч от конкуренцията.
Jtekt Corp миналата година преряза лентата на нов център за разработки в северната японска префектура Акита, известна с ориза, сакето и едноименната порода кучета, а не с инженерство.
Съоръжението, в което ще се разработва технология за безпилотни автомобили, е далеч от други компании, които търсят служители в същата област.
Досега компанията, която е ключов доставчик на Toyota Motor Corp, е наела 20 инженери и планира почти да удвои работната си сила до края на годината.
В големите градове е трудно да разпространиш ясно посланието, че търсиш служители, тъй като се конкурираме с много компании за едни и същи квалифицирани работници, каза ръководителят на центъра Фуками Имаи.