Китайският внос е почти четири пъти по-малък от износа на страната за САЩ. Следователно Пекин трябва да намери други оръжия, освен обикновените мита, за да удари чувствително икономиката на Чичо Сам, в момент когато двете най-големи икономика в света се изправят една срещу друга в търговска война, пише Франс Прес в свой анализ, цитиран от БТА.
Да бъдат наказани компаниите
iPhone X, колата Buick Excelle, кафенетата Starbucks и продукциите на Hollywood са сред най-добре продаваните продукти в Китай, а това означава и също толкова потенциални начини за оказване на натиск.
"Пекин разполага с ограничен арсенал, когато става дума за митнически репресивни мерки, но може да наложи различни други мерки на американските компании, които присъстват в Китай, като затегне санитарния контрол, проверките за сигурността, спазване на данъчните правила, като бави вноса или пък организира бойкот", подчертава Луис Куиджис, анализатор от Oxford Economics.
От май свинското месо и американските автомобили вече са под прицела на китайските митници, които обявиха, че ще засилят инспекциите.
Бойкот
Много американските компании зависят от Китай. Сред тях е General Motors, който продава повече коли в Китай, отколкото в Северна Америка. Пекин би могъл да усложни продажбите, като атакува имиджа им.
"Това може да бъде просто пропагандна кампания, такъв метод на действие показа в миналото, че е ефикасен", подчертава Марк Уилямс от Capital Economics. Кампаниите срещу Япония през 2012 година или срещу Южна Корея миналата година "доведоха до срив с 50% на продажбите на автомобилните марки на тези две страни само за един месец", припомня анализаторът.
Пренебрегвана нарочно от китайските потребители и попаднала под прицела на регулаторния орган, предприел редица мерки срещу нея, южнокорейската търговска верига Lotte бе принудена да затвори три четвърти от магазините си в Китай, след като предостави на Сеул терен за разполагане на американски противорекетен щит, предизвиквайки силното неодобрение на Пекин.
Студенти и туристи
Пекин би могъл да се опита да ограничи броя на туристите и студентите, които пребивават в САЩ. С 350 000 китайски студенти миналата година, което прави една трета от всички чуждестранни студенти, "общият обем на разходите на китайците в образованието и туризма в САЩ се равнява на китайски внос на соя или на американски самолети", резюмира Марк Уилямс.
Boeing
Китай, вторият пазар в света за авиационната промишленост, е от решаващо значение за Boeing. Американският концерн продава в азиатския гигант една четвърт от самолетите си, заемайки равни позиции с европейския Airbus. Само че повечето китайски авиокомпании са под контрола на държавата и техните поръчки силно зависят от Пекин. Китайският таблоид "Глобъл таймс" не сгреши, когато през януари заяви: "Китай би могъл да коригира обема на закупуваните самолети от Boeing и Airbus". И то въпреки че сегашните китайски поръчки предвиждат доставки в срок най-малко пет години.
Американският дълг
В силни позиции заради колосалните си валутни резерви, Китай държи най-много американски дългови книжа (за близо 1,200 трилиона долара). Агенция Bloomberg съобщи през януари, че китайски ръководни кадри са препоръчали да се забави темпът на придобиване или изобщо да се спре изкупуването на американски държавни облигации. Това упражнение обаче би могло да се окаже деликатно за Пекин, защото всяко дестабилизиране на пазарите би могло да доведе до намаляване на стойността на държавните облигации и на доларите, които притежава... , а алтернативните активи, към които да се пренасочи, са малко.
Да девалвира юана
Китайската централна банка не стоеше ли зад неотдавнашното понижение на курса на юана, чиято цел бе да се окаже подкрепа на фирмите износителки? Този сценарий се отхвърля от редица анализатори, които обясняват това обезценявана на юана с обикновен натиск на пазарите, който е естествен при подобно напрежение в търговските отношения.
Според тях централната банка на Китай обаче би могла да се намеси, за да спре понижението на курса на юана, ако то ускори темпа си. Продължително поевтиняване на юана би могло да предизвика значително изтичане на капитали извън страната, а властите искат да избегнат подобно нещо на всяка цена: "Рисковете за финансовата стабилност, като цяло, в случай на девалвация не си заслужават това усилие", коментира Джулиан Еванс-Притчард от Capital Economics.
Севернокорейският въпрос
Сътрудничеството между Китай и САЩ по севернокорейския въпрос би могло да се усложни: в стремежа си да постигне ядрено разоръжаване на Северна Корея, Доналд Тръмп се нуждае от подкрепата на Китай, който оказва основната икономическа подкрепа на Пхенян. Само че една търговска война би могла да накара Пекин да не проявява толкова силно желание за сътрудничество.