Интернет икономиката на Югоизточна Азия – от онлайн резервации и пазаруване до споделено пътуване, ще достигне 50 млрд. долара тази година, а прогнозите са тя да нарасне четири пъти до 2025 г., според съвместния изследователски доклад на Google и Temasek Holdings Pte, цитиран от Bloomberg.
Тъй като повече потребители купуват самолетни билети и резервират хотели чрез смартфони, туристическият онлайн пазар в региона се е увеличил от 19,1 млрд. долара през 2015 г. на 26,6 млрд. долара през 2017 г., се казва в доклад, публикуван от двете компании във вторник.
Изследванията обхващат четири ключови сектора на интернет икономиката: онлайн резервации за пътувания, медии, услуги за споделено пътуване и електронна търговия.
Онлайн пазаруването и услугите за споделено пътуване навлязоха в центъра на вниманието, след като Grab, Uber Technologies Inc. и Go-Jek привлякоха предпочитанията на потребителите с развиващите се бизнес модели.
От общо 12 млрд. долара, инвестирани в интернет компании от Югоизточна Азия от 2016 г. досега, 9 млрд. долара бяха генерирани от стартиращи компании с оценки от над 1 млрд. долара. За сравнение, регионът, който включва Сингапур, Индонезия и Малайзия, е привлякъл само 1 млрд. долара през 2015 г.
"Това показва как глобалните и регионалните инвеститори са облагодетелствали най-големите и най-утвърдени интернет компании", се посочва в доклада.
Ръстът се дължи на нарастващия брой нови потребители на смартфони. Югоизточна Азия ще има 330 млн. активни потребители на интернет месечно до края на 2017 г. - еквивалентни на размера на населението на САЩ, след като прибави повече от 70 милиона потребители от 2015 г.
Продажбите на нови стоки от електронна търговия ще достигнат 10,9 млрд. долара през 2017 г., което е почти двойно повече спрямо 2015 г.
Очаква се пазарът на споделените пътувания в Югоизточна Азия да се удвои спрямо 2015 г. до 5,1 млрд. долара през 2017 г., преди да достигне 20,1 млрд. долара през 2025 г.