Пекин се възползва от разпада на украинската промишленост значително по-добре от Москва. Китай е построил до своите заводи цели градове за украинските специалисти от военно-промишления комплекс. Хиляди работници от най-големите украински предприятия „Южмаш“, „Антонов“ и „Мотор Сич“ тръгват към Китай заедно със семействата си, казва в свой анализ Анатолий Комраков от „Независимая газета“.
Експерти предупреждават, че Китай е готов да посрещне и руски инженери и учени, ако Русия не успее да им създаде достойни условия за работа.
Доскоро Украйна беше индустриална страна с космическа, атомна, самолетостроителна и химическа промишленост.
Сега в класацията за 50-те най-иновативни икономики на света на Bloomberg Украйна е на 42-а позиция, падайки за три години от 33-то място.
След като украинският президент Петро Порошенко забрани военно-промишленото сътрудничество с Руската федерация, на ръба от закриване се озоваха много украински предприятия. Например заводът за обслужване на самолетни и вертолетни двигатели „Мотор Сич“ загуби около 85% от поръчките и бяха уволнени хиляди работници.
Държавното предприятие, което носи името на Макаров „Южмаш“, което беше най-голямото украинско предприятие от ракетно-космическия сектор, от есента на 2016 г. работи един ден седмично.
Русия, от своя страна, започна да замества украинското производство. Вече е постигната 90% замяна на украинската продукция от военно-промишления комплекс и процесът трябва да приключи до края на 2018 г., според генералния директор на Ростех Сергей Чемезов.
Огромното количество освободени украински специалисти не можеше да не заинтересува други страни. Още през април 2014 г. руският президент Владимир Путин покани на работа специалисти от украинската отбрана с обещания за достойно заплащане и жилище. По думите му процесът е започнал и не един специалист е приел поканата.
Предложението през януари 2017 г. повтори отговарящият за отбраната вицепремиер Дмитрий Рогозин. Той специално покани украинските авиоконструктори и авиостроители от концерна „Антонов“, „за да не умре идеологията на самолетостроенето, възпитана някога от Олег Константинович Антонов“. При това вицепремиерът отбеляза, че за тези специалисти няма никакви перспективи за работа в Киев и като цяло в Украйна. Тогава беше съобщено, че в Русия са пристигнали няколко украински специалисти, а Рогозин връчи руски паспорти на разработчик на навигационни системи и съпругата му.
По-късно се оказа, че украинските промишлени технологии от съветско време са много търсени в Китай.
През юли украинското Министерство на икономическото развитие съобщи, че „Антонов“ и още 1255 предприятия подлежат на ликвидация. Тогава стана ясно, че „Антонов“, „Мотор Сич“ и „Южмаш“ може да станат китайски брандове.
В един от окръзите на китайската провинция Шанси на площ от 124 кв. км се изгражда производствен район, където ще живеят и работят хиляди сътрудници на „Антонов“ със своите семейства. Бивши работници от „Мотор Сич“ ще произвеждат двигатели в град Чунцин. Тук ще се установят и излезлите от „Южмаш“.
Китайците строят с размах не само нови предприятия, но всъщност и нови градове. Служителите веднага получават жилища, високи заплати и комфортни битови условия. Преди вноса на работниците китайците са купили от Украйна технологичната документация, включително за свръхтежките транспортни самолети на „Антонов“ - „Мрия“ и „Руслан“, както и за авиационните двигатели. Така Китай може да произвежда големи транспортни самолети, двигатели за самолети, вертолети и ракети.
Колко украински специалисти са се преместили в руската отбранителна промишленост не е известно. От руското Министерство на труда са заявили пред „Независимая газета“, че в Русия няма програма за привличане на специалисти от определени страни.
Може би става въпрос за стотици, но не и за хиляди семейства, смята Андрей Бистров, завеждащ катедра в Руския икономически универкитет „Плеханов“.
Според него Китай предлага значително по-привлекателни финансови и битови условия в сравнение с Русия. Докато в голяма степен технологично Русия е на нивото на изминалите десетилетия, Китай ни догони, след това започна да се изравнява и по много параметри вече ни изпреварва, казва той.
Според него преместването на украинците в съвременна производствена база дава възможност да се създава съвременна продукция.
Бистров не изключва след преместването на руски пилоти от гражданската авиация в Китай примера им да последват и инженери, ако обществото не може да им осигури конкурентно заплащане.