Саудитска Арабия поддържа позицията си на най-голям доставчик на петрол в Китай през първите седем месеца на тази година след рекордния си добив през юли, макар че Русия заплашва да отнеме лидерството в състезанието по продажби на най-големия енергиен потребител в света.
Най-големият износител на петрол в света - Саудитска Арабия, е доставял средно по 1,05 млн. барела на ден на Китай за годината до 31 юли, което му дава пазарен дял от 14%, сочат изчисления на Bloomberg, базирани на данните на китайските митници от сряда. Делът на Русия възлиза на 13,6%, показват цифрите. Русия подобрява позицията си в Китай през тази година, задминавайки вноса от Саудитска Арабия през три от месеците.
„Това е битка за пазарен дял, която се случва основно между производителите от Близкия изток и Русия“, казва Оливие Джейкъб, управляващ директор в Petromatrix. “Конкурентите полагат сериозни усилия в Китай“.
Петролът поскъпна с над 20%, навлизайки в бичи пазар миналата седмица, заради спекулациите, че разговори между доставчиците през септември в Алжир може да доведат до действия за стабилизиране на пазара. Най-големите производители в света се борят за пазарен дял, докато цените все още са със 50% под нивото отпреди година. Саудитска Арабия е добивала средно по 10,67 млн. барела на ден през юли, докато производството на Русия възлиза на 11,01 млн. барела на ден, сочат данни на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК).
Китай е купил повече петрол от Русия, отколкото от Саудитска Арабия от март до май, сочат данните от митниците. За цялата минала година делът на Русия е 12,6% спрямо 15,1% за Саудитска Арабия.
Русия печели предимство пред Саудитска Арабия, отчасти като продава суров петрол на спот цени на рафинерии, които не са собственост на китайските държавни петролни компании, казва Джейкъб. Тези малки рафинерии получиха разрешение да внасят сами доставки през миналата година. Русия е продавала по 1,02 млн. барела на ден през първите седем месеца, показват данните.
Саудитска Арабия, която исторически е продавала повечето си суров петрол чрез дългосрочни контракти на големи рафинерии, може да се опита да продава повече петрол на спот база, за да спечели купувачи в Азия, казва Джейкъб. „Спот продажбите са начин да се адаптираш към конкуренцията“, допълва той.