Руските медии коментират вчерашната среща между държавния глава Владимир Путин и турския лидер Реджеп Ердоган в Санкт Петербург. "Кардинален обрат в руско-турските отношения" констатира сайтът Лайф.ру. Путин определи преговорите като "конструктивни и важни", а Ердоган пет пъти нарече руския си колега свой "скъп приятел", изтъква "Ведомости".
Двамата се разбраха да възобновят всички замразени проекти, включително в туристическия обмен и търговията, посочва "Ведомости" и наред с други издания откроява най-вече енергийните: Русия ще построи АЕЦ "Аккую" и ще поднови строежа на газопровода "Турски поток".
Единствен неразрешен проблем остават позициите на двете страни за Сирия, заради които всъщност започна руско-турският конфликт, твърди вестникът, цитиран от BBC.
"Засега няма никакви изгледи позициите на Русия и на Турция за Сирия да съвпаднат - коментира политологът Елена Супонина. - Разногласията си остават. Отношенията между Русия и Турция се развалиха не само заради един свален бомбардировач, а защото разногласията за Сирия станаха остри."
"Кризата показа колко са крехки (двустранните) отношения; не бива да замитаме боклука под килима, да се правим, че нямаме разногласия - това важи и за Сирия, и за по-общи проблеми около Близкия изток, Кавказ, кримско-татарското население", допълва пред "Ведомости" аналитикът Андрей Кортунов.
"РБК" напомня миналогодишното уверение на Владимир Путин след инцидента със сваления руски самолет, че "на Турция няма да й се размине само с доматите", чийто внос в Русия бе спрян - т.е. с икономически санкции от страна на Москва. Впоследствие Путин посочи като условия за помиряване Турция да поднесе извинения и да плати обезщетение за сваления Су-24. Вчера обаче нито руският, нито турският лидер не споменаха за обезщетение. "Извиненията са достатъчни", гласи изводът на всекидневника.
Редица подробности не дават възможност за еднозначна оценка на възстановените руско-турски отношения, пише "Газета".
Не е минала и година след нанесения от Анкара "удар в гръб", както Путин нарече свалянето на руския самолет. Според държавни медии в Русия семейството на Ердоган "е развило търговия с петрол с ИДИЛ", а истинските патриоти заплашваха "да не забравят и да не простят" това, напомня изданието.
"Изобщо историята около конфликта с Турция и щастливата му развръзка чудесно демонстрира колко струват идеологическите упражнения на руската дипломация", се казва в коментара.
"Националните интереси и справедливото възмездие действат, докато отсреща не се чуят конкретни предложения за обезщетение. Доматите наистина не стават. Но примерно размразяване на проекта за газопровод "Турски поток", за чиято цена все се спореше точно преди есенните събития - това вече е друга работа", посочва редакцията.
"Разменна монета" в геополитическата игра станаха обикновените хора - турците, работили в Москва и принудени да се върнат след катастрофата със Су-24, както и руските им съпруги, напуснали родината или чакащи мъжете си там. Също и бизнесмените, туристите, потребителите на турски стоки. Така става почти винаги, когато държавата се намесва в икономиката с геополитическите си изисквания, обобщава "Газета".
Според "Комерсант" на вчерашната среща фактически е решен въпросът колко ще са тръбите на бъдещия газопровод - ще се строят две: една за нуждите на Турция, друга - за доставки на газ за Европа.
Позовавайки се на Путин, изданието заявява, че вариантът с втора тръба в рамките на "Турски поток" е по-вероятен от предлаганата тръба от проекта "Южен поток" към България. И припомня думи на руския лидер, че Москва няма "железобетонни юридически гаранции" за "Южен поток". Още не е решен обаче друг проблем с "Турски поток" - с отстъпката в цената на газа за Турция, посочва вестникът.
Президентите не засегнаха тази тема публично, отбелязва той и предполага, че турската делегация е решила да не помрачава преговорите с въпроса за отстъпка.
Сега обаче "отстъпката ще е под онези 10 на сто, за които ставаше дума през 2015 г.", прогнозира турският енергиен експерт Волкан Йоздемир.
"РБК" изброява и други проблеми, заради които според вестника "Турски поток" е бил де факто замразен още преди Русия и Турция да си развалят отношенията.
Освен спора за отстъпката, всекидневникът посочва "неяснотата как ще се транспортира газът за европейски потребители от гръцко-турската граница нататък". Руският "Газпром" подчертано хладно заяви, че не го интересува как европейците ще решат проблема, пише той.
Още една причина: докато "Турски поток" бе на пауза, "Газпром" придвижи напред проекта "Северен поток-2", за който откри куп европейски компании съюзници и сега явно се кани да го превърне в приоритетен вариант за транспортиране на газ за Европа, заобикаляйки Украйна, се казва в материала.
Същевременно през последните месеци "Газпром" открито взе да говори, че може да бъде реанимиран проект, алтернативен на "Турски поток" - старият добър "Южен поток" през България, допълва изданието.
Според "Газета" обаче "Кремъл явно предпочита Турция като по-самостоятелен играч", а "ЕС може би ще се опита да компрометира турския маршрут".
Електронният вестник допуска Русия да получи от България исканите "железобетонни гаранции" за "Южен поток", и то по инициатива на Европейската комисия. За момента Брюксел има интерес именно от "Южен поток", тъй като ЕК не иска да види Турция в ролята на транзитна държава -"сега обаче Русия три пъти ще помисли, преди да се захване пак с транзит през България", добавя "Газета".
(БТА)