Известен брой инвеститори се опитват да създадат фондове с ирански активи, след като миналата седмица се стигна до споразумение относно иранската ядрена програма. Много други инвеститори имат интерес да инвестират в мултинационални компании, които вече са част от 400-милиардната иранска икономика, съобщава Reuters.
Споразумението, на което станахме свидетели миналата седмица, накара някои от инвеститорите да потърсят опора в иранския фондов пазар още преди санкциите, наложени върху страната, да се вдигнат, докато друга част от тях все още изчакват.
Иран се класифицира като страна със средни към високи доходи, има население от 78 млн. души, а годишното и производство е по-високо от това на Тайланд или Обединените арабски емирства. Очаква се с вдигането на санкциите това да е най-голямата икономика, която да се присъедини към международната търговия и финансова система след падането на Съветския съюз преди повече от 20 г.
Очаква се 1 млрд. долара свеж капитал да се влее в иранската икономика година след края на санкциите, въпреки че те ще отпадат постепенно, предвижда Brokerage Renaissance Capital.
От лондонската компания First Frontier Capital Ltd. са задвижили процес по създаване на фондове, които отговарят на санкциите, наложени на Иран, като по този начин се надяват, че ще успеят да заемат позиции на иранския фондов пазар още преди премахването на ограниченията.
„Това е пазар, на който всички компании са подценени, и е очевидно, че ще привлече доста средства. Първоначално това ще са инвестиции със спекулативна цел, но по-късно ще дойдат и други“, заяви главният изпълнителен директор на First Frontier, Ричард Адли. Компанията има намерение да въведе фонда в следващите няколко месеца и цели да се достигнат инвестиции от 100 млн. евро в него до края на годината.
„Има голяма разлика в оценяването. Иран има много да наваксва, ако я сравните с друг развиващ се пазар“, заяви още Адли. Според него иранските активи се на цена пет до шест пъти под доходите, които носят.
През април друга британска компания – Charlemagne анонсира, че е партнирала с иранската компания Turquoise Partners, за да създаде фонд, с който да инвестира в ирански ценни книжа.
От други компании, като MENA Capital, също подготвят навлизането си на иранския пазар, но се опасяват, че в момента е прекалено рисковано. Вместо това компанията ще изчака докато ограниченията, наложени над Иран, отпаднат. „В момента иранските активи може би са много търсени на пазара, но в един момент ще станат прекалено скъпи“, заяви основателят на MENA Capital Кхалед Абдел Маджиид.
780 млн. акции са търгувани на иранската борса на 12 юли на обща стойност от около 64,2 млн. долара. Това са последните данни, налични на уеб сайта на борсата.
Иран има общи черти със Саудитска Арабия. И двете държави предоставят разнообразен пазар, значим от геополитическа гледна точка, с атрактивна демографска среда и стабилна популация. Това заяви Ажа Мехта, мениджър в Acadian Asset Management, Бостън. Но поради проблеми в достъпа е нужно иранският пазар да се разработи по-добре за преки инвестиции. Интернационалните компании, които вече са навлезли на пазара, ще останат на него поне в средносрочен план, за да черпят ползи. Това смята Джоан Артър, мениджър в Ashmore.
Турция и Обединените арабски емирства вероятно ще са най-печеливши от възвръщането на Иран на сцената на международната търговия. Обемът на търговията на страната най-вероятно ще се увеличи от досегашните 80 млрд. долара до 200 млрд. долара до 2020 г. според Bank of America Merrill Lynch. Очаква се увеличаване на вноса на машини, транспортни средства, желязо, стомана и потребителски стоки. Възможно е дубайските сектори на недвижими имоти и хотели също да привлекат ирански средства и посетители, казва още компанията. Очаква се, че иранският пазар ще предостави добри възможности на дубайската компания за недвижими имоти Emaar Properties, турската нефтена рафинерия Tupras, италианската компания за петролни услуги Saipem. Bank of America Merrill Lynch вижда пазарен потенциал в Иран за турските производители на коли Tofas Turk Otomobil Fabrikasi, Dogus Otomotiv, а също и за френските им колеги Renault и Peugeot.
Спешната нужда на Иран да обнови самолетната си флотилия може да предостави добри възможности за бразилската Embraer, европейската Airbus и американската Boeing.