fallback

IPO-то на Japan Post Holdings е с потенциал да задмине това на Alibaba

Предлагането на акции вероятно ще е през есента, като Министерството на финансите има за цел да набере близо 33 млрд. долара

14:38 | 21.03.15 г. 19
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Първичното публично предлагане (IPO) на китайския онлайн гигант Alibaba Group, осъществено миналата година, е най-голямото в света до момента. Но тази година Япония разполага със собствено IPO, което може да задмине листването на Alibaba и да се превърне в най-масивното предлагане на акции в историята, пише MarketWatch.

Чисто и просто горещата тема в Токио сега е дългоочакваното IPO на Japan Post Holdings – творение, собственост на Министерството на финансите, което комбинира в себе си националните пощенски услуги, дейността на най-голямата спестовна банка в Япония и на един от основните играчи на застрахователния пазар.

Към края на 2014 г. само финансовото подразделение на Japan Post Holdings управлява активи за над 205 трлн. йени (1,71 трлн. долара), което е приблизително една трета от размера на брутния вътрешен продукт на Япония.

Публичното предлагане се подготвя повече от десетилетие, като преминава през яростно политическо противопоставяне от самото зараждане на идеата за приватизация досега. Темата е чувствителна, защото не само че Japan Post Holdings носи огромни приходи, но е и най-големият работодател в азиатската страна.

С опитите на правителството да намали размера на финансовите задължения на държавата изглежда, че акциите ще се предложат някъде през есента. Министерството на финансите си поставя за цел набирането на 4 трлн. йени, или близо 33 млрд. долара, през борсата.

Подобна цифра ще издуха IPO-то на Alibaba, по време на което китайската компания набра 25 млрд. долара и което до момента е най-голямото в историята на фондовите пазари.

И все пак конкретни детайли тепърва ще бъдат обявявани, твърди изданието Nikkei Asian Review, според което предлаганията ще бъдат три – за Japan Post Holdings, както и отделни за поделенията Japan Post Bank и Japan Post Insurance. Според анализатори общата стойност на публичното предлагане на холдинга е в диапазона 10-20 млрд. долара.

В дискусиите за продажбата на Japan Post тези с по-дълга памет виждат прилики със ситуацията преди четвърт век, когато правителството приватизира телекома Nippon Telegraph & Telephone. Необичайно за Япония – листването бе огромно събитие не само за институциите, но и за дребните инвеститори.

Japan Post не е единственият потенциален разпознаваем пазарен дебютант. Сред компаниите, които най-вероятно още тази година ще излязат на борсата в Токио, е Line Corp. - разработчикът на популярното приложение за кратки съобщения и разговори WeChat.

Първоначално Line възнамеряваше да стане публична през 2014 г., но реши, че времето не е подходящо. Според Nikkei една от възможните пречки, забавила IPO-то, е вътрешният дебат за това дали компанията да излезе на борсата в САЩ или в Япония.

Анализатори посочват и компанията, оперираща метрото в столицата - Tokyo Metro Co., за потенциален кандидат, тъй като дружеството имаше намерения да стане публично през 2014 г. Подобен ход ще позволи на Tokyo Metro да си набави финансиране, за да обнови инфраструктурата си или да изгради нова и то преди Олимпийските игри в Токио през 2020 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:25 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Азия виж още