Повече от 24 часа след внезапното си изчезване, от машината на нискобюджетната авиокомпания АirAsia липсва всякаква следа. С настъпването на деня в Индонезия бе възобновена операцията по издирването на изчезналия самолет. Общо 12 кораба, пет самолета и три хеликоптера претърсват района на остров Белитунг, предава Ройтерс.
„Изхождаме от предположението, че машината е под вода“, казва ръководителят на спасителната служба на Индонезия Бамбанг Соелистьо. „Ако това е така, ще е много трудно да локализираме машината, защото нямаме необходимата за това техника“.
Самолетът, на чийто борд имаше 162 пътници, изгуби връзка с земята вчера в района на остров Борнео, 42 минути след началото на полета. Непосредствено преди това пилотът е съобщил за фронт от буря и е помолил за разрешение за промяна на курса, за да заобиколи бурята.
#AirAsia8501 wasn't allowed to change altitude to avoid weather because of traffic. http://t.co/MaliFbavGI pic.twitter.com/kCwiaQJE9G
— NYT Graphics (@nytgraphics) December 29, 2014Самолетите са оборудвани с устройства за записване на данни, които излъчват автоматични радиосигнали най-малко в продължение на 30 дни, като те могат да се регистрират и от дълбочина над 4000 м. Търсенето се фокусира върху една област между островите Суматра и Борнео, в района на островите Бангка и Белитунг. Очаква се към операцията да се включат спасители от съседни на Индонезия държави. Малайзия и Сингапур например вече обявиха, че изпращат кораби и самолети. Помощ бе предложена също от Австралия, САЩ, Канада, Великобритания, Южна Корея и Индия. На борда на самолета са пътували предимно индонезийци, но също и поне трима граждани на Южна Корея, британец, малайзиец, французин и гражданин на Сингапур
„Ние търсим самолета и на земята" казва ръководителят на Гражданската въздухоплавателна администрация Джоко Муржатможо. „Не можем да изключим, че машината се е разбила в Западен Калимантан (Борнео) или на Бангка или Белитунг". Зоната за търсене обхваща почти 13 000 кв. км.
Падналата машина е собственост на Indonesia Air Asia, 49% от която принадлежи на нискобюджетната малайзийска авиокомпания AirAsia, както и на местни инвеститори. Концернът, който има подразделения и в Тайланд, Филипините и Индия и е един от най-големите в света нискобюджетни оператори, не е имал катастрофи от началото на нискобюджетните си полети през 2002 г., но през 2007 г. индонезийският клон е получил забрана да изпълнява полети на територията на Европейския съюз заради проблеми със сигурността. Забраната е била отменена през 2010 г.
„Трогнат съм от всеобщата подкрепа, особено от страна на останалите авиолинии. Но това е най-страшният ми кошмар – няма връщане назад". Това съобщение се появи още вчера профила в Twitter на 50-годишния малайзиец Тони Фернандес, който е главен изпълнителен директор на AirAsia. „Към всичките ми служители в AirAsia - бъдете силни, продължавайте да бъдете най-добрите. Молете се. Продължавайте да давате най-доброто от себе си за всички наши гости. Ще се видим скоро", завършва своето послание Тони Фернандес, който обичайно е много активен в Twitter.
I am touched by the massive show of support especially from my fellow airlines. This is my worse nightmare. But there is no stopping.
— Tony Fernandes (@tonyfernandes) December 28, 2014Цената на акциите на концерна се срина при отварянето на борсата в Куала Лампур с 13% до 2,56 рингита, което е най-ниското ниво от 2011 г. насам.
Още видео материали може да видите в сайта на Bulgaria On Air