За европейските компании, развиващи дейност в Китай, пазарът на Поднебесната империя е все по-малко привлекателен, пише Wall Street Journal. Причината е в растящите трудови разходи, забавящият се икономически растеж и неспазването на законите в страната, посочва Търговската камара на Европейския съюз (ЕС) в Китай.
Други фактори, отразяващи се негативно на бизнес климата в Китай, включват затруднения при привличането и задържането на персонал, пречки за навлизане на пазара и „своеволно прилагане на законодателството“, според допитване измежду 552 европейски компании, опериращи в Китай.
„Забавянето на икономиката е от голямо значение за европейските фирми в Китай“, заяви председателят на Търговската камара на ЕС Йорг Вутке. „Китай все още е важен за международните компании, но не колкото беше преди няколко години“, добави той.
Въпреки обещанията на Пекин да предприеме широкообхватни реформи, едва 53% от анкетираните компании очакват промените да бъдат приложени по смислен начин. „Очертава се нова, трезва среда, в която се настанява чувството на песимизъм относно бъдещето“, се казва в доклада.
Някои европейски компании дори изглежда напускат пазара или обмислят да го направят. Втората най-голяма икономика в света си остава пазар от първостепенна важност, но много фирми казват, че намаляват инвестиционните си планове. Само една на пет фирми определя Китай като най-предпочитана дестинация за своите инвестиции, като според миналогодишно проучване това съотношение е било 1:3.
57% от компаниите имат намерения да разширят дейността си в Китай в краткосрочен план, спрямо 86% през 2013 г., като новодошлите фирми са по-оптимистични от по-дълго установените, сочи проучването.
Малко от проблемите пред европейския бизнес са нови, но те стават все по-очевидни и задълбочени, признава Търговската камара. „Бизнесът в Китай вече е затруднен и ще става все по-затруднен. Европейските компании се чудят дали добрите времена там вече са отминали“, се казва в доклада към изследването.
По-добро трудово законодателство най-много би благоприятствало бъдещото представяне на китайската икономика, смятат анкетираните фирми. Законите сами по себе си добри, но проблемът е в прилагането им. „Европейските компании надничат зад оградата, за да видят какви възможности предлагат съседите на Китай“, се посочва в доклада.
Изследването беше направено след като Търговската палата на САЩ публикува такова по-рано през годината, като спадът на доверието сред американските предприемачи беше по-лек. 73% от американските компании възнамеряват да увеличат инвестициите си в Китай през следващата година, но и това е доста сериозен спад спрямо 2013 г.