Увеличението на данъка върху продажбите в Япония от 1 април е оскъпило цената на живота и се е отразило негативно на бизнеса, коментират финансови експерти в страната. Ставката беше повишена от 5 на 8 процента и е първата стъпка към крайната цел от 10%, която трябва да бъде постигната през 2015 г.
Правителството на премиера Шиндзо Абе предприе редица мерки, за да намали набъбналия публичен дълг на страната.
Правителствените прогнози сочат, че след увеличението на данъка върху продажбите, приходите в държавната хазна от данъци ще се увеличат с 5 трилиона йени или 50 млрд. долара.
„След увеличението на данъка трябва по-добре да управляваме семейния бюджет, тъй като доходите остават непроменени. Увеличението дори ще достигне 10% и ще бъде още по-тежко. Трябва да се приспособим към новите условия и да се ограничаваме повече”, коментира Матама, домакиня.
Бизнесът е не по-малко засегнат от увеличаването на налозите. Заради него доставчиците увеличават цените, което води до вдигане и на крайната цена на продуктите, най-вече в хранително-вкусовата промишленост.
„Всички доставчици вдигнаха цените с 3%,” коментира Му Хуа, собственик на ресторант. – „Като прибавим и трите процента ръст на данъка, който дължим, реално увеличението за нас става двойно. Това е тежко бреме. Нашите оперативни разходи се вдигнаха значително”.
По думите на премиера Абе допълнителните средства от увеличения данък ще бъдат насочени за покриване нарастващите разходи за социално подпомагане, свързани със застаряването на японското население.
В момента Страната на изгряващото слънце има един от най-ниските проценти на раждаемост в света. Там също така се отчита и най-високо съотношение в света на възрастно спрямо младо население, което поражда сериозни опасения за бъдещия икономически растеж.
Вижте повече в материала на Bulgaria on Air.