Последният пакет от стимули от страна на китайското правителство, предназначен за подпомагане на железопътния транспорт и други инфраструктурни проекти, повдигна въпроса дали Пекин не се завръща към навиците си от миналото.
Късно в сряда китайските управляващи предприеха действия за блокиране на забавянето на втората по големина икономика в света. Властите обявиха плановете си за ускоряване на разходите на железопътен транспорт, модернизация на жилищата и по-ниски данъчни ставки за малките компании.
За разлика от предишните програми за стимулиране, новият кръг от стимули е предоставен с ясната идея да допълни програмата за реформи на правителството, включително за подобряване на поминъка на населението и за създаване на дългосрочен устойчив метод за финансиране на инфраструктурни проекти.
Въпреки че фокусираният върху инфраструктурата пакет от стимули противоречи на идеята на Пекин да ребалансира икономиката си, инвестициите в разширяване на железопътната мрежа във вътрешните провинции и реконструкцията на бедняшките квартали са много необходими за развитието на страната.
Китай предостави серия от пакети от стимули за укрепване на икономиката през последните години, най-големият от които достигна 4 трлн. юана. Мащабната интервенция дойде непосредствено след фалита на Lehman Brothers, който в периода 2008-2009 г. срина пазарите по света.
През 2012 и 2013 г. правителството отпусна по-малки по размер финансови пакети. Обявените през миналата година мерки до голяма степен бяха насочени към засилване на икономическата активност чрез данъчни облекчения за малките фирми и намаляване на административните разходи при износ.
Основният елемент на реформата при новия пакет от стимули е начинът, по който инфраструктурните проекти са финансирани. За разлика от миналото, когато средствата за фискалните стимули до голяма степен бяха набавяни чрез заем от местните власти, сега централното правителство се опитва да финансира инфраструктурни инвестиции чрез по-устойчиви средства.
За да набави средства за инвестициите в железопътната инфраструктура, китайското правителство ще създаде специален фонд с годишен обем от 200-300 млрд. юана. На пазарите ще се появяват и нови ценни книжа, или както ги наричат някои експерти "строителни облигации".
Новият пакет от стимули обаче може би сложи на край на възможностите на Пекин да реагира при кризисни ситуации. Единственият път, който остана пред втората по сила икономика в света, е този на базирания на принципите на свободния пазар растеж. Всяка следваща рязка интервенция на властите може да има ефекта на бумеранг.
Повече по темата може да видите в разговора на Вероника Денизова от Bulgaria On Air c Димитър Вучев от Investor.bg!