Акциите на компаниите за търговия на дребно в Япония поскъпнаха през последната година, но инвеститорите ще трябва да правят по-добър подбор, тъй като предстоящото повишаване на данъка върху продажбите няма да се отрази в еднаква степен на всички търговци на дребно.
Инвеститорите се надяват, че най-сетне Страната на изгряващото слънце ще пребори дефлацията, която от десетилетия спъва икономиката й, пише CNBC. Абеномиката – поредицата от политики за реформи на премиера Шиндзо Абе, с които да рестартира икономиката – бележи някакъв успех, но увеличаването на данъка върху продажбите от 5% на 8% през април най-вероятно ще свие потреблението, като това ще се отрази негативно на корпоративните печалби.
„Повишаването на данъка с 3 процентни пункта определено е лоша новина за търговците“, коментира за CNBC управляващият директор на Goldman Sachs в Япония Шо Кавано. „Преди влизането в сила на данъка върху продажбите ще има ръст, а след това ще сме свидетели на срив“, тъй като потребителите ще пазаруват ударно преди данъкът да влезе в сила.
Той очаква потреблението да нарасне с близо 3 на сто през 2013 г., но предрича понижение с 0,9% за фискалната 2014 г.
Повишението на налога не е единственият отрицателен елемент в Абеномиката за търговците на дребно. Масираните покупки на активи, които Японската централна банка стартира миналата година, се отразиха сериозно на японската валута.
„Поевтиняването на йената е положително за износителите що се отнася до добри печалби“, казва Кавано. „Но от друга страна е негативно спрямо входящите цени на компаниите, които продават стоки като облекло, мебели за дома и частните компании. Това е една от причините, поради които в момента цените за потребителите постепенно се покачват.“
Но да повишиш цените, за да запазиш маржа на печалбата си, не е вариант за всеки търговец.
„Хората със средни доходи са много придирчиви относно ценообразуването и са наистина чувствителни към цените", продължава Кавано.
„Разходите по вноса нараснаха заради по-евтината йена, а повишаването на данъка върху продажбите най-вероятно ще направи влиянието върху цените още по-важно през 2014 г.“, коментират от Nomura.