Турция ще съедини европейската и азиатската си част чрез железопътен тунел, който ще бъде пуснат днес, завършвайки проект, предложен за пръв път от османски султан преди 150 години.
Тунелът е част от големите инфраструктурни проекти на правителството на министър председателя Реджеп Тайип Ердоган, които тласнаха напред икономиката, но също така провокираха обществени протести.
Тунелът е дълъг 13,6 км, от които 1,4 км минават под Босфора – протокът, който свързва Черно и Мраморно море и разделя Истанбул между Европа и Азия. Турски държавни служители казаха, че дълбочината от над 55 метра ще направи тунела най-дълбокия подземен жп тунел в света.
Администрацията се надява, че поток от милион и половина души на ден ще облекчи трафика в Истанбул, особено по двата моста, които за момента са връзката между двете части на града.
Проектът стартира през 2005 и трябваше да бъде завършен за 4 години, но беше забавен заради важни археологически открития, като византийско пристанище от 4-ти век. На опасенията, че тунелът може да бъде уязвим на земетресения, тъй като районът е с висока сеизмична дейност, турският транспортен министър Бинали Йълдъръм отговори, че тунелът е проектиран да издържа на земетресения от 9-а степен и го нарича „най-безопасното място в Истанбул“.
Султанът на Османската империя Абдул Меджид пръв е предложил идеята за тунел под босфора преди век и половина. Един от наследниците му, Абдул Хамид, е възложил на архитектите си да изготвят проекти, но те така и не били изпълнени.
Тунелът е един от мащабните проекти на Ердоган, включващи отделен тунел за автомобили, отново под Босфора, трети мост над него, най-голямото летище в света и канал, който да заобикаля протока. Правителството обаче беше обвинено, че взима тези решения без достатъчно гражданска подкрепа и през юни Турция беше залята от протестна вълна.
На церемонията по честването на 90-годишнината от създаването на Република Турция във вторник ще присъстват Ердоган и други висши държавни служители, включително японският премиер Шиндзо Абе, чиято родина участва в построяването и финансирането на жп тунела.