Руският президент Владимир Путин е близко до постигането на целта си да превърне Русия във важен транзитен маршрут за търговията между Източна Азия и Европа, след като се опитва да събуди любопитството на Северна Корея, за да отвори границите си, пише Bloomberg
Миналият месец Русия завърши наземната връзка, с която Сталинисткия режим позволи на Северна Корея да се свърже с останалия свят. Простираща се между югоизточния край на Русия и възстановеното пристанище Ражин в Северна Корея 54-километровта железопътна линия е част от проект, с който Путин иска да свърже железопътните мрежи на двете Кореи и да ги слее с Транссибирската жп линия.
Това ще даде на Путин частичен контрол над връзките до европейските жп мрежи, намиращи се на разстояние от 8 хил. километра. Маршрутът е поне три пъти по-бърз отколкото превоза на стоки през Суецкия канал, през който минават 17 хил. кораба на година. Това прави 8% от търговията на стоки по море, но тя бива застрашена от набезите на пиратите и политическата нестабилност в Египет и Сирия.
Руският президент притисна своята южнокорейска колежка Пак Хън Ке, която встъпи в длъжност през февруари, да започне работа със Северна Корея за свързването на жп мрежите си. Призиви Путин отправи и миналия месец на срещата на страните от Г-20 в Санкт Петербург. Пак публично потвърди намерението си да работи за обединението на двете мрежи.
„Превозвачите по море правят по-високи разходи, за да застраховат товарите си“, коментира директорът на Хамбургския институт по международна икономика Томас Щраубхар. „Тази жп линия ще стане по-атрактивна, ако Русия положи повече усилия за осигуряването на безопасен и надежден транспорт по дългата отсечка между Азия и Европа. Клиентите не искат техните Поршета да бъдат откраднати по пътя.“
Най-големият доставчик на въглища за производството на стомана в Русия OAO Mechel ще бъде сред клиентите на първия етап на севернокорейския проект. По информация на Руските железници (Russian Railways) компанията възнамерява да прави доставки до Източна Азия.
Доставките от Ражин до Западна Европа и обратно ще стигат до крайната си точка за 14 дни, вместо за 45 дни, колкото трябват, за да бъдат пренесени с кораби. Това каза през септември в Северна Корея главният изпълнителен директор на Russian Railways Владимир Якунин.
„Да накараш двете Кореи да работят заедно по железопътния проект и по дългоотлаганото изграждане на газопровод за снабдяване на двете страни с руски природен газ, е предизвикателство, изпълнено с много финансови и политически препятствия“, каза ръководителят на Съвета по външна политика и отбрана Фьодор Луканов. „Целта на Русия е да въвлече Северна Корея в печеливши проекти, за да осъзнаят, че сътрудничеството е по-добре от изолацията.“
„Въпреки че Russian Railways считат, че спестяването на време за превоз ще компенсира високите разходи за превоз в сравнение с маршрута през Суецкия канал, услугите на жп превозвача, извършващ курсове между Европа и Китай, сега са прекалено скъпи“, коментира пък Микаел Тасто от German Institute of Shipping Economics and Logistics.
През август Russian Railways и партньорите й в Китай и Германия създаоха директна връзка между Хамбург и Джънджоу в Северен Централен Китай. За да пристигнат доставките са необходими само 15 дни. Линията преминава през Казахстан, Русия, Беларус и Полша.
По непотвърдена информация Путин планира да направи трето посещение в Сеул през ноември, за да разговаря с Пак Хън Ке.
Северна и Южна Корея възобновиха трансграничните жп услуги през 2007 г. за пръв път от 56 години на фона на подобрението на отношенията между двете страни, въпреки че 18 месеца по-късно Северна Корея затвори жп линията и до днес работата й не е била възобновявана.