Серия от инциденти без край: двете най-големи флотилии на флагмана на Boeing – 787, ще останат до второ нареждане на земята. След аварийно кацане на машина на All Nippon Airways (ANA) сега и Japan Airlines спира своите Dreamliner, предаде Ройтерс.
В сряда самолет от този модел направи аварийно приземяване на летище Такамацу в Западна Япония заради дим в пилотската кабина. По-късно разследване установи, че причината за дима са проблеми в акумулаторите. Това причини на борсата в Токио спад на цената на акциите на доставчика на акумулатори за Boeing Co - GS Yuasa Corp. с 4,5% до 321 йени.
При инцидента днес са били леко ранени петима пътници, а друг е бил вкаран в болница заради оплаквания от болки в гърба.
Това е последният и най-сериозен от поредица инциденти с най-новия и авангарден модел на американската компания Boeing, които станаха причина през миналата седмица американските авиационни регулатори да започнат своя проверка по случая. Миналата седмица подобен проблем с електрическата система причини пожар на друг японски Dreamliner на летище в САЩ.
До второ нареждане всички 17 Dreamliner на ANA ще останат на земята. И конкурентът Japan Airlines последва в сряда примера и реши да отложи използването на своите седем машини от типа 787. С това двете най-големи засега флотилии със самолети от типа 787 са извадени от експлоатация.
„Това е най-слабата засега програма за техническо развитие в историята на Boeing - ако вземем предвид всички неприятности и закъснения", казва Ричард Абулафия, консултант от Teal Group, цитиран от агенция Bloomberg. Революционният самолет влезе в експлоатация в ANA през септември 2011 г. - с повече от три години закъснение заради проблеми с разработката.
На спешно свикана пресконференция заместник-директорът на ANA Осаму Шинобе побърза да се поклони в знак на извинение. Операторът ANA обяви, че ще подложи всичките 17 самолета от типа 787 на инспекция. Все още не е ясно кога машините ще бъдат пуснати отново в експлоатация. В момента Япония е най-големият пазар за Dreamliner, а двете авиокомпании са оператори на близо половината от 50-те Boeing 787 Dreamliner, произведени досега.
В момента Boeing е разтърсен от поредица от инциденти със своите Dreamliner. През последните дни конкурентът на Airbus се сблъска с два случая на изтичане на гориво, пожар в акумулаторите и проблеми с кабелите, повреда на спирачките и напукани прозорци на пилотската кабина. Изработеният основно от леки композитни материали Boeing 787 получи повече предварителни поръчки от който и да било пътнически самолет в авиационната история. В момента производителят изостава с повече от 800 поръчки за модела, като тази година компанията планираше да увеличи производството, за да отговори на високото търсене.
За последния инцидент говорителят на компанията Марк Биртъл бе лаконичен: "Видяхме доклада, знаем за събитията и работим с нашите клиенти". В момента американски следователи и японските им колеги проучват двата инцидента. Японският министър на транспорта призна, че доверието на пътниците към Dreamliner е заложено на карта.
"Мисля, че се приближаваме към точката, от която те ще считат случващото се за сериозна криза", каза анализаторът Ричард Абулафия от анализаторската компания Teal Group. И той не пропусна да отбележи близо четиригодишното забавяне на първите доставки на престижния самолет до есента на 2011 г. Оттогава Boeing започна да произвежда машините на по-висока скорост, за да се опита да навакса по отношение на доставките. Някои експерти считат именно това поведение като причина за инцидентите.
Dreamliner е флагманът на Boeing и пряк конкурент на A350 на европейския авиационен и отбранителен консорциум (EADS). Boeing 787 с места за до 290 пътници е изграден от леки материали и заради това потребява средно с 20% по-малко керосин от подобните му машини. В началото на миналата година EADS също имаше технологични проблеми с последния си модел Airbus 350. Откритите пукнатини в крилата на самолети доведоха до извънредни разходи на компанията от стотици милиони евро за ремонт и обезщетения на клиенти. Очаква се Airbus A350 да започне полети тази година и да влезе в широка употреба през втората половина на 2014 г. Подобно на Dreamliner A380 е изграден от въглеродни влакна и композитни материали, и също като своя американски конкурент изостава от графика за разработка и производство.