Холандският пивоварен концерн Heineken си е осигурил контрола над добре познатата предимно в Азия бира Tiger. Акционерите на конгломерата Fraser & Neave са одобрили днес продажбата на производителя Asia Pacific Breweries на Heineken, предава Ройтерс .
Heineken вече притежава повече от 40 на сто от APB и предложи 5,6 милиарда сингапурски долара (3,5 млрд. евро) за допълнителни 40% от акциите, които са притежавани от основните акционери - F&N. Тайландският милиардер Чароен Ширивадханабхакди като основен акционер във F&N месеци наред правеше контра оферти и блокира сделката, преди Heineken да се споразумее с него през изминалата седмица. Ширивадханабхакди е най-големият акционер във F&N с почти 31% дял чрез Thai Beverages, което му позволяваше да блокира осъществяването на сделката.
Според клаузите на сделката между Heineken и F&N сингапурската компания се е задължила за период от две години да не произвежда и продава бира и свързани продукти в Сингапур, Камбоджа, Папуа Нова Гвинея и Виетнам. Heineken от своя страна се задължава да не продава безалкохолни напитки в изброените страни. F&N е лидер на пазара на безалкохолни напитки в Сингапур и Малайзия с около 25% дял, но в останалата част от региона присъствието е слабо.
Освен това холандската компания няма да прави оферта за купуване на акции във F&N, в която Чароен иска да придобие пълен контрол. Освен в родния Сингапур, APB развива бизнес в Индонезия, Китай, цяла Югоизточна Азия и Нова Зеландия. От своя страна Heineken държи 8,8% дял в световния пазар на бира, но има сравнително слабо присъствие в Азия. През миналата година 37% от оперативните приходи на компанията са дошли от Западна Европа.
Продажбите на бира в Европа намаляват постоянно и Heineken търси варианти за разширяване на бизнеса в други региони на света. След придобиването на APB холандските производители ще получат пряк достъп до обещаващите пазари на Китай, Индонезия, Малайзия, Тайланд, Виетнам и Камбоджа.