Китайското министерство на търговията обяви, че ще въведе антидотационни и антидъмпингови мита върху вносните автомобили, произведени в САЩ, в последния от поредицата спорове между двете най-големи икономики в света, съобщи Ройтерс.
Митата, които ще засегнат компаниите General Motors, Chrysler Group, Ford Motor Company и базираните в САЩ чужди автопроизводители, влизат в сила от утре със срок от 2 години, се посочва в съобщение на официалния уебсайт на министерството.
В него се казва още, че митата ще важат за автомобили с двигатели от и над 2500 кубически сантиметра.
Напрежението в търговията между САЩ и Китай нарасна през последните месеци, особено в областта на оползотворяването на слънчевата енергия, където търговски разследвания подчертаха предупрежденията на държавните лидери за нарастваща тенденция на протекционизъм на фона на мрачната световна икономическа перспектива.
В съобщението на министерството се отбелязва, че американските автомобили, включително спортните, се възползват от дотации и правят дъмпинг на китайския пазар, причинявайки „значителни щети на китайската индустрия“.
Размерът на данъка варира от 2% до 21,5%. С тях антидъмпинговите мита на автомобилите на General Motors достигат 8,9%, докато моделите, произвеждани в завода на BMW в САЩ, ще се облагат с 2%, уточняват от министерството. Chrysler ще плаща мита от 8,8%, докато останалите неуточнени американски производители ще бъдат облагани с 21,5%.
Автомобилите на General Motors ще плащат и антидотационни мита от 12,9%, докато за Chrysler те ще бъдат от 6,2%, се посочва още в документа.
За 10 години откакто Китай стана член на Световната търговска организация, САЩ са повдигнали срещу азиатската държава 12 търговски обвинения, като 5 са повдигнати само от началото на президентския мандат на Барак Обама.
В края на ноември китайският министър на търговията Чън Дъмин заяви, че страната му ще окаже съпротива, ако останалите държави прибегнат към търговски протекционизъм.