Решителният въпрос беше зададен от Сатоши Озава: „Колко дълго трябва да настояваме на това да произвеждаме в Япония“, пита риторично финансовият директор на японския автомобилен гигант Toyota. Оказва се обаче, че въпросът не е съвсем риторичен и отговорът дойде от мъжа вляво: „Toyota бе родена в Япония, порасна там и там стана глобална компания“, казва Акио Тойода, внук на основателя на концерна и негов изпълнителен директор от две години. „Обичам Япония и искам да оставя силна традицията да произвеждаме тук“.
Станалата обществено достояние размяна на реплики в средата на май е окончателното доказателство, че бизнес моделът на най-големия за момента автомобилен концерн в света е от миналия век, пише в свой коментар авторът на Wirtschaftswoche Мартин Фриц. Вкопчването в родния пазар, навремето гаранция за ниски производствени разходи и печеливши продажби в чужбина, сега се превърна в окови. Силната от 2008 г. насам йена и изключителната зависимост от страдащия от ядрената катастрофа остров като производствена площадка са причината производството и продажбите да закуцат. Вместо да се премести в по-изгодни за произвеждане региони и да произвежда там повече части, концернът играе „патриотични игри“. Toyota произвежда 42% от колите си в Япония, но продава там едва 19%.
И така – през февруари Акио Тойода отново преряза лентата на нова фабрика в Охира, провинция Мияги. Местната преса определи това като доказателство за лоялност за запазването на работните места в Япония. „Тази фабрика ще играе голяма роля за това да засилим нашата международна мрежа“, заяви тогава вицепрезидентът Ацуши Ниими. Цунамито обаче задраска тези планове. Само през март прекратяването на производството коства на концерна 1 млрд. евро. В продължение на седмици производствените халета бяха тихи, а след това заработиха с половин капацитет. Едва през юни Toyota ще произвежда с 90% от пълния си капацитет. Все още обаче липсват около 30 важни части от колите. Дългите срокове на доставка и намаленият избор на модели накараха клиентите да си тръгнат. Ясно е – 2011-а ще бъде годината на ужасите.
Проблемите засягат Toyota в една и без това кризисна ситуация. Японските концерни Toyota, Nissan и Honda са спечелили между януари и март средно по 500 евро от произведен автомобил – смешна печалба в сравнение с конкурентите им. Volkswagen печели по 1450 евро от кола, а Hyundai Motor (без Kia) - 1300 евро.
Слабостта в приходната част на Toyota се усеща през цялата финансова 2010 г., която приключи в края на март. Чистият автомобилен бизнес достига оперативен марж от едва 0,8% от приходите. Почти 70% от печалбата се дължи на финансовия отдел на компанията с рекордния резултат от почти 3 млрд. евро - Toyota, една истинска банка с автофабрика.
Анализаторите са единни: През 2011 г. автоконцернът ще предаде след три години на върха лидерското си място на General Motors. Възможно е дори японската компания да заеме четвърто място след Volkswagen и Hyundai/Kia. Прокламираната през февруари програма „Global Vision“ – 10 млн. коли на година, почти 9 млрд. евро оперативна печалба, 5% брутен марж, се превърна в мираж.
А може би Тойода ще успее да убеди скептиците в правотата си и неговият нов завод ще направи истинска нова революция в автомобилопроизводството. В Охира има по-малко роботи, защото поправките и програмирането им са доста скъпи. Заварява се ръчно. Каросериите са поставени напречно, за да се пести място и да може да се работи едновременно от двете страни на колата. Дължината на лентите и времето за асемблиране са съкратени с една трета. Така 900 служители тук ще трябва да произвеждат годишно 120 000 автомобила от моделите Yaris и Corolla, голяма част от тях за износ за САЩ.
Производството в Охира е толкова компактно, че трябва да се пренесе и в други фабрики на Toyota и извън Япония. Единственият недостатък засега – и тази фабрика пострада от земетресението и цунамито и ще трябва да бъде поправена, преди да заработи на пълни обороти.