Тази седмица инвеститорите ще станат свидетели на дългоочакваното IPO на китайската технологична компания Renren, която притежава най-голямата социална интернет мрежа в азиатската държава с реални профили на потребителите.
Други платформи, които компанията оперира са сайтът за онлайн игри game.renren.com, сайтът за онлайн търговия nuomi.com, както и бизнес платформата jingwej.com. Към март 2011 г. компанията има потребителска мрежа от близо 117 млн. активни потребители. Компанията ще пусне депозитарни разписки на стойност 690 млн. долара на нюйоркската борса. Ценовият диапазон, в който се планира да се изпълни предлагането, е от 12-14 долара, като при цена на изпълнение от 13 долара за акция пазарната капитализация ще бъде в размер на 5,103 млрд. долара
По много черти социалната платформа на RenRen прилича на Facebook. Потребителите се насърчават да използват истинската си идентичност, като към това компанията добавя социални игри и позволява извършването най-вече на търговска дейност.
Също както и Facebook, платформата е открита за създаване на външни апликации и предлага програма за партньорство, по-която вече 600 сайта са свързани с нея. От началото на годината близо 2 млн. нови потребители се регистрират всеки месец.
Друго характерно за социалната мрежа на Renren е нивото на ангажираност на потребителите, които прекарват по седем часа средно месечно в платформата по изчисления за месец март тази година.
Facebook не е разрешен в Китай, което отваря широко вратите за Renren. Според сайта comScore през април 2010 г. 38% от китайците посещават социални мрежи, докато за САЩ този процент е 81.
Приходите на компанията нарастват от 13,8 млн. долара за 2008 г. до 46,7 млн. за 2009 г. и 76,5 млн. долара за 2010 г. Това е обща норма на нарастване от 136%. За 2010 г. оперативната печалба е 7,7 млн. долара, а нетната загуба на компанията е 64,2 млн. долара.
Интересна разлика е, че само 42% от приходите на RenRen идват от реклама. По-голямата част, или 45% от продажбите, са от онлайн игри, по което компанията прилича повече на Zynga, отколкото на Facebook.
Казано с едно изречение – RenRen иглежда като версия на Facebook, която е обречена на успех. Поради тази причина обаче е трудно да си представим, че IPO-то ще бъде от евтините. Ако компанията бъде оценена според началните параметри на предлагането, пазарната й капитализация ще се доближи до 4 млрд. долара.
С приходи от 76,5 млн. долара и оперативна печалба от 7,7 млн. долара коефициентът цена/приходи ще стигне до 52, а цена/оперативна печалба ще скочи до 519. За сравнение, коефициентът цена/приходи на Google за 2010 г. е между 5,5 и 6,5 през почти цялата година, а цена/оперативна печалба е 15,6.
Мениджърите по IPO-то Morgan Stanley, Deutsche Bank и Credit Suisse имат опция при свръх интерес да пуснат депозитарни разписки за още 8 милиона акции, като имат право да разширят диапазона в полза на емитента.
Като се има предвид еуфорията около Facebook и търгуването на акциите само на частни вторични пазари, интересът към RenRen със сигурност ще е сериозен и капитализацията е вероятно лесно да надхвърли 5 млрд. долара.
Книжата на Facebook се търгуват на пазара SharesPost и дават оценка компанията от 80 млрд. долара, или 40 пъти по приходите за 2010 г. от 2 млрд. долара. На този фон коефициентът на RenRen цена/продажби от 50 изобщо не изглежда висок, дори и за компания, която тепърва дебютира на борсата. *Този коментар е с информационен характер и не представлява препоръка за вземане на инвестиционни решения.