Онова, което се очакваше от седмици, вече е факт – японският автопроизводител Toyota ще преустанови дейността си в своите европейски заводи между 21-и април и 2-и май. Причината за това решение - недостиг на части. Концернът вече обяви още през март временно спиране за четири до пет дни на повечето от 14-те си завода в Северна Америка. В родината си Япония Toyota замрази производството веднага след разрушителното земетресение преди почти месец.
На Стария континент затворени ще бъдат три фабрики във Великобритания, Франция и Турция, както и два завода за двигатели във Великобритания и Полша. „Това решение може да доведе до забавяне на доставките до крайните клиенти в рамките на десет дни до един месец“, твърди Екард Зензендорф, директор „Комуникации“ на Toyota Europe, цитиран от Deutsche Welle. В тези заводи концернът произвежда моделите Yaris, Auris, Verso и Aygo.
Земетресението от девета степен и последвалото цунами в началото на март разрушиха производствените бази на десетки доставчици на авточасти в Североизточна Япония. Вследствие на това се стигна до затруднения в доставките не само за Toyota, но и за други автопроизводители. По собствени данни между 14-и март и 8-и април Toyota се е отказала от планираното производство на 260 000 автомобила в Япония, 35 000 – в Северна Америка и 50 000 в Европа.
В Япония дейността на всички заводи на концерна ще бъде възстановена едва в края на април, но не на 100%. Все още не е ясно кога фабриките ще заработят с пълния си капацитет, но това няма да стане преди 9-и май. Но монетата си има две страни. От нещастието на японците най-много полза ще извлече Volkswagen. „Volkswagen ще получи нов шанс да догони Toyota“, твърди автоекспертът Енгелберт Вимер, цитиран от Manager Magazin. Да, наистина двата концерна са в пряка конкуренция за пол-пъзишън на много малко пазари, но тежката ситуация, в която се озоваха японците, дава възможност за немския концерн.
„Volkswagen може да надмине Toyota по продажби по-рано от предвиденото“, сигурен е и Фердинанд Дуденхьофер, ръководител на центъра за автомобилни изследвания към университета в Дуисбург. Поставената цел е 2018 г., но заради кризата това можело да се случи две или три години по-рано.
През следващите седем години VW ще се опита да увеличи производството си от сегашните седем милиона на десет милиона автомобила годишно. Самите японци вдигнаха високо летвата малко преди разрушителното земетресение и заявиха, че ще минат границата от 10 милиона новопостроени коли през 2015 г. Сега тази цел вероятно ще бъде променена, но в обратна посока. Особено тежко е положението на родния пазар, където според Дуденхьофер през следващите пет години компанията ще продаде 1,3 милиона коли по-малко от заложеното в бизнес плановете.
Ситуацията е изключително тежка за всички японски автопроизводители. Експертите са на мнение, че голямата природна катастрофа ще върне финансовите им резултати, плановете за развитие и за инвестиции поне с година назад. Самият автопазар в Япония ще рухне. „За да възстанови самата инфраструктура, правителството има нужда от увеличения на данъците. Това ще доведе до намаляване на покупателната способност и до по-бавно възстановяване на автопарка“, твърди Дуденхьофер.
Японският пазар се състои почти напълно от японски модели – цели 95% се падат на местните производители. Към това трябва да се добавят и загубите от проваления износ. „И тъй като на японците сега ще им липсва капитал, те ще изпаднат във все по-силен натиск. Според мен Toyota, Honda и останалите японски производители ще претърпят дългосрочни загуби“, казва още Дуденхьофер.
Очаква се и покупателната способност на японците да спадне значително, защото държавата и всички данъкоплатци ще трябва да заделят трицифрена сума в милиарди за възстановяване на икономиката и инфраструктурата. Всичко това не остана незабелязано и от международните рейтингови агенции. В момента Moody's преглежда рейтинга на компанията. „Прегледът отразява мнението на Moody's, че финансовите и оперативните резултати на Toyota ще се влошат след земетресението на 11-и март“, се казва в изявление на агенцията.
Още преди това обаче концернът накърни добрия си имидж на финансовите пазари заради акцията по връщане на автомобили в САЩ заради дефектен педал на газта. Това докара на японците не само главоболие, но и понижен рейтинг от страна на Standard & Poor's.
Сега инвеститорите се притесняват от реалната опасност японците да загубят водещата си позиция по отношение на изследванията. Най-много може да се забави амбициозната програма за хибридни автомобили. В родината си лидерът в този сегмент вече отложи дебюта на два нови модела Prius – миниван и комби.
При тези проблеми на конкурента си, германският Volkswagen би трябвало просто да се концентрира върху собствените си задачи – нов завод в САЩ и нова марка в Китай. При това не бива да забравяме, че базираният във Волфсбург концерн винаги е имал и малко късмет. В разгара на глобалната икономическа криза немците пострадаха по-малко от Toyota главно заради по-слабото си навлизане на силно стагниралия американски пазар. В Китай и Централна Европа, където правителствените програми осигуряваха добър оборот, немците успяха да направят добри пари.
И все пак VW няма да остане напълно незасегнат от кризата. В някои заводи на концерна се усеща липсата на авточасти заради затрудненията на японските поддоставчици. В Хановер мениджърите на концерна вече предупредиха, че има възможност за въвеждане на почасова работа. Засега обаче няма да се стигне до прекъсване на дейността. В Братислава също нямало да се стигне до затруднения при сглобяването на Porsche Cayenne, въпреки че все пак имало забавяне при доставките на някои части. Неясно остава обаче състоянието на заводите на Suzuki, която също е част от Volkswagen.
От цялата ситуация най-печеливш може да се окаже трети. „Наистина е възможно Volkswagen да изпревари Toyota по-рано от предвиденото, но ще бъде грешка, ако във високомерието си германците не обърнат внимание и на останалите конкуренти, като General Motors, Ford и Hyundai“, казва Дуденхьофер.
Американците може да се окажат най-големият печеливш, особено ако Toyota помрачи още повече имиджа си на американския пазар. Това няма да е особено трудно, ако се имат предвид слуховете за излъчващи радиация автомобили. А, както е добре известно, американците са много чувствителни на тази тема.