Китайската Commercial Aircraft Corp. (Comac) обяви спечелването на поръчки за първите 100 пътнически самолета C919, с което разчупи монопола на Airbus SAS и Boeing Co. на китайския пазар, съобщава Bloomberg.
Лизинговото подразделение на General Electric Co. и трите водещи китайски авиолинии са сред купувачите на новия пътнически самолет.
Comac атакува китайския пазар, който според оценка на Boeing може да достигнат 480 млрд. долара през 2029 г.
Китайската компания очаква да продаде повече от 2000 C919 по цял свят през следващите 20 години, като има намерение да се справи с конкуренцията на най-популярните модели на Boeing и Airbus.
„Самолетът е от национално значение“, казва Хари Чен, анализатор на Guotai Junan Securities Co. „Но тъй като е в проектен стадий, все още предстои да разберем колко икономичен и колко скъп ще бъде в действителност“.
Китайските купувачи на C919 включват Air China Ltd., China Southern Airlines Co., China Eastern Airlines Corp., HNA Group Co. и CDB Leasing Co. Самолетът, който има 166 места при стандартното си изпълнение, ще конкурира Boeing 737 и Airbus A320.
Китай обяви плановете за създаването на C919 през 2008 г. Според изследване на Boeing, след 20 г. страната ще е на второ място след САЩ по брой на поръчки на нови самолети.
В края на 2008 г., Китай е разполагал с 1259 пътнически самолета. За сравнение, през 1980 г. пътническите самолети в страната са били едва 140, като повечето са били с под 50 места. Boeing прогнозира, че през 2029 г. Китай ще има нужда от 4330 големи пътнически самолета.